Вчера за около половин час интернет хлъцна. Най-голямата социална мрежа - Facebook - падна. Сайтът просто беше недостъпен за пръв път от създаването си. И то не за един район, или за една държава - а за целият свят. Интернет обществото бързо се отърси от шока, а поддръжката на сайта експедитивно го върна.

Години наред Марк Зукърбърг твърдеше, че Фейсбук никога няма да падне. За да оправдаем младия гений,почти невъзможно е да подсигуриш един сайт напълно и да го предпазиш изцяло от това, което се случи на Фейсбук вчера. Особено на сайта с количеството потребители, които тази огромна държава има...

Да, държава - ако Фейсбук беше отделна нация, само Китай щеше да има по-голямо население. И със своите 1,28 милиарда активни потребители, които все още растат, социалната мрежа скоро може да надмине и Поднебесното царство.

Интернет потребителите вчера приеха падането с чувство за хумор. Някои може би от нервност, други - защото наистина не са толкова притеснени. Повечето, защото не им е и хрумнало, че падането ще е за постоянно. Но какво ще стане, ако Фейсбук наистина изчезне?

Като за начало, в Интернет ще се появи една огромна дупка - всеки ден социалната мрежа добавя около 180 петабайта информация. Тази мярка за данни рядко се ползваше, поне доскоро - но например, един съвремен компютър има около 1 терабайт свободно място. Което означава, че само за ден, Фейсбук може да запълни с нови данни 184 320 персонални компютъра.

Бизнес света също ще открие един солиден кратер - и то не заради 6818-те работници в социалната мрежа, които ще останат без работа. Фейсбук в момента се оценява на 15,47 милиарда долара. Доходите му за 2013 г. са 7,87 милиарда, от които милиард и половина отиват при акционерите. На фона на световната икономика обаче това е капка в морето. Или най-много едно езерце.

Но огромна част от бизнесите днес зависят от социалната мрежа. Според последни данни, включването на един бизнес в социалната мрежа може да доведе до 24% увеличение на доходите, и 50% увеличение на доволните клиенти. В Щатите например 81% от хората проверяват компанията, от която смятат да закупят нещо по-скъпо от ежедневните продукти. Чрез Фейсбук. Тези опции ще изчезнат в миг. Цялата логика на съвременния маркетинг ще се промени. Напълно различни ще са правилата в области като рекламата и ПР-а.

Мога да се обзаложа, че сте дошли тук от Фейсбук. Според нашите данни, шансът да съм прав е над 60%. Това важи за повечето медии в момента. 28% от младите американци, например, четат новините само като преди това минават през Фейсбук. Гигантите в уеба като Хъфингтън Поуст, СиЕнЕн, Ню Йорк Таймс, Гардиън, БиБиСи и Клуб Z (не, още не сме там:)) разчитат на Фесйбук за между 50-70% от трафика си. Той ще изчезне в облак дим.

Колко ще са реалните жертви? Около 18% от американските потребители не мога да изкарат повече от два-три часа, без да проверят своя профил. По последни  данни около 350 милиона души са пристрастени към Фейсбук.  Какво ще се случи с тях можем само да гадаем, но статистиката предвижда малко самоубийства, много психически кризи, и ужасяващо много разстроени хора.

Но с негативите дотук. Хората вчера се шегуваха, защото имаше къде - в другите социални мрежи, като Twitter, Linkedin, Instagram... Нови се появяват постоянно. Антрополози и изследователи на човешкото общество сравняват падането на Фейсбук с това на Римската империя - да, ще настъпи хаос, много ще загинат, и няколко месеца светът ще е в шок - но после Византия ще се стабилизира, а от остатъците ще се създадат нови държави, които ще оформят в бъдеще един друг Интернет.

Така че не страдайте, ако Фейсбук наистина изчезне - след време най-вероятно ще стане по-добре.