БОРЯНА АНТИМОВА
 

Примабалерините на Софийската опера и балет Марта Петкова и Катерина Петрова за пръв път излязоха заедно на софийска сцена със звезди на американската балетна школа. За трети пореден ден днес в операта с голям успех продължава четвъртото издание на проекта “Американски балет за България”, чиято премиера беше на 20 юни.

В проекта участват прима-балерини, премиер-солист и солисти на едни от най-големите балетни компании в света – „Ню Йорк Сити балет” и „Пасифик Нордуест балет”. Тази година цикълът от пет балета представя световноизвестния американски балетист и хореограф Том Голд – енигматична фигура в световната хореография и основател на танцовата компания „Tom Gold Dance”.

Звездите на Софийската опера Марта Петкова и Катерина Петрова излизат на една сцена заедно с Мария Коуроски - прима балерина, и Савана Лоуъри - солист на „Ню Йорк сити балет”. В спектакъла участват и прима балерината Карла Корбес, както и премиер-солистът на “Пасифик Нордуест балет Сет Орза. Снощи в спектакъла танцуваха и балерините на Софийската опера Вихра Маджарова и Венера Христова.

В “Apollo” двете прими Марта и Катя бяха за пръв път заедно на сцена.

Първият от петте балета „Apollo” е по музика на Игор Стравински и по хореографията на знаменития Джордж Баланчин. Поставен е за пръв път през 1928 г. за трупата на легендата Сергей Дягилев. Година по-късно костюмите за „Apollo” се шият от самата модна диктаторка Коко Шанел.

Историята пресъздава мита за Аполон и трите музи, в чиито роли влизат примите ни Марта Петкова и Катерина Петрова заедно с примата на „Ню Йорк Сити балет” - Мария Коуроски, и премиер-солиста от „Пасифик Нордуест балет” - Сет Орза.

Вторият балет е „Gershwin Preludes” (“Прелюдии от Гершуин”). Хореографията е на Том Голд. С изразните средства на класическия балет сюжетът пренася в златното време на джаза. В спектакъла свирят и двама музиканти от Софийската опера - Теодора Христова и Людмил Ненчев.

„Кончертино“ също е по музика на Игор Стравински. Хореографът Джером Робинс е съчетал съвременен балет с класически експресивни техники.

„Junk Duet” (“Джънк Дует”) е по музика на Доналд Кнаак и хореография на Туайла Тарп. Тя е автор на 160 танцови спектакъла. Характерно за стила й е смесването на класическия балет със свободни движения.

Туайла Тарп е работила със знаменитости като холивудския ас Милош Форман по филмите “Коса” и “Рагтайм”, а също и с руския топ балетист Михаил Баришников. Тарп е носител на награда „Тони”, на две награди „Еми” и на общо повече от 200 награди, включително и за цялостно творчество от миналогодишното издание на филмовия фестивал “Трайбека”.

Катерина в “Apollo”

Петият балет от програмата е „La Plage” (“Ла Плаж”). Той е по хореография на Том Голд и музика на Джон Зорн - авангарден мулти-инструменталист, саксофонист, въведен в Залата на славата от Лу Рийд.

Проектът "Американски балет за България" е сбъдната мечта на талантливия ни балетист Момчил Младенов, който през 1999 г. емигрира в Щатите и в кариерата си стига до премиер-солист в трупата на наследницата на Баланчин Сюзан Фарел.

След 12 години на американска сцена - пет от тях като премиер-солист на Фарел, през 2011 г. Младенов се отказва от активното танцуване и насочва усилията си към организирането на "Американски балет за България". Заедно с партньорите си Николай Илчев и Йордан Рашев от фондация "Cultural Bridges" (“Културни мостове”) откриват подкрепа за амбициозния си план в лицето на фондация "Америка за България".

"Българските балетни артисти са на световно ниво. Неслучайно първият балетен конкурс в света, който наскоро навърши половин век, е във Варна. Искаме през следващите десет години да дадем възможност на българските ни колеги да преминат през всичко, което се случва на един техен колега в “Ню Йорк Сити балет” например – работа със световни хореографи, премиер-солисти, разнообразен репертоар”, каза пред “Дневник” Младенов.

Марта в “Apollo”

В София примите на Софийската опера и балет бяха подготвени от Пол Боус за балета “Аполо”. Той пристигна седмици преди премиерата и представи техника с много по-голяма свобода на движението и с почти джазов маниер. Боус е част от “Тръста Баланчин” – институцията, която се грижи за правилното изпълнение на всички хореографии на Джордж Баланчин по света.

Самият Боус е с интересна съдба. На 15 години се запознава със Салвадор Дали и жена му Гала и оттогава присъства на всички негови легендарни партита в града между 1973 и 1976 г. Като част от трупата на “Ню Йорк Сити Балет” през 70-те години Боус често посещава Студио 54 и присъства на щури вечери заедно с Лайза Минели, Мик и Бианка Джагър и Джаки Онасис.

През 80-те години Боус учи при известната балерина и педагог Маги Блек в един клас с Мадона, която тогава е в самото начало на кариерата си.
 
Още когато е на 15 години, Боус иска да се състезава на балетния конкурс във Варна, който определя като „най-важния в света”, макар тогава още да не знае, че Варна е град в България.

Пол Боус на репетиции с Вихра, Марта, Катерина и Венера

“Специфичното и различното в проекта е, че тази година за пръв път бяхме заедно с американските солисти. Досега те танцуваха в един балет, ние в друг. Трябваше да се сработим за няколко дни в едно доста “навързано” произведение. В “Apollo” танцуваме доста близо една до друга, на “верига” сме през цялото време, хванати за ръце. Иначе ние сме танцували Баланчин, добре сме запознати със стила и нямаше никакви изненади”, каза пред “Клуб Z” примата Марта Петкова. “Беше удоволствие и докато репетирахме сами, и след като те дойдоха”, допълни примата Катерина Петрова.

Двете заедно с балерините Венера Христова и Вихра Маджарова репетират две седмици с Боус. “Много приятен човек, със страхотно чувство за хумор, сработихме се от първата среща. Беше много подготвен и спокоен, постави спектакъла за рекорден срок - два дни. Той не очакваше още на първата репетиция да стигнем толкова далече. Каза, че е има удоволствието да работи с две страхотни балерини”, споделиха дамите.

Пътят на двете прими до големите сцени минава през всички етапи и е свързан с години упорит труд. Родени са в една и съща година – 1986-а, Марта в началото, Катя в края, и държат целия репертоар на Софийската опера и балет, заедно с Веса Тонова.

Марта Петкова

Историята на Катерина Петрова е красива и вълнуваща като тази на Пепеляшка. Родена е в скромно семейство, което няма нищо общо с изкуството. Майка й работи в “Химическо чистене”, а баща й е водопроводчик. “Майка ми сякаш ме е усетила накъде върви душата ми и много съм й благодарна, че ме е насочила към това изкуство.

Двамата с баща ми са преживели много лишения, за да мога аз да стигна до тук. Балетът е скъпо изкуство, навремето те не са имали толкова много възможности да ми купуват всичко. Но са дали всичко, което са имали, за да мога да продължа напред. Толкова съм им благодарна, че не мога да го опиша с думи!”, сподели Катя. Сега родителите й се радват на нейните успехи, ходят на всеки спектакъл и се вълнуват заедно с нея.

Катя се занимава с художествена гимнастика от първи клас, а там също имат балетни екзерсиси и първа я забелязва учителката по балет. Танцува от осемгодишна. През 2005 г. завършва Националното училище за танцово изкуство в класа на Милена Симеонова и веднага след това започва да танцува в състава на Националната опера и балет. Участва в целия класически и съвременен репертоар, както и в турнетата на трупата.

Изпълнява редица солови партии: Индийска кукла в “Лешникотрошачката”, Мирта, Двойка вилиси в “Жизел”, Зора в “Копелия”, Големи лебеди в “Лебедово езеро”, Карменсита в “Дон Кихот” и други. За девети сезон е на сцената, примабалерина е от миналата година. В момента е в солови партии в "Баядерка", "Рапсодия в синьо и Шехерезада"  "Кармен, рапсодия в синьо"  "Големите американски хореографи – Баланчин, Форсайт и Робинс".

 Катерина Петрова

Марта Петкова не се е занимавала с балет преди това. “Приеха ме в четвърти клас в училището. Не съм била в школи, беше много спонтанно решение на родителите ми, за което съм им много благодарна. Когато завърших десети клас, постъпих в операта по покана на Маша Илиева”, сподели Марта.

“Още като ученичка явно съм се развивала добре и получих много рано покана да вляза в театъра. В оня момент много се колебаех дали да приема или не, в крайна сметка постъпих в трупата на театъра в 11 клас. И така бавно-бавно, стъпало по стъпало, с много роли се стигна до позицията прима. С Катето сме извървели един сериозен път, докато стигнем до най-високото стъпало. Играли сме в ансамбъл дълги години, минали сме през малки сола и роли, докато станахме прими”, разказва Марта.

През 2002 г. примата печели голямата награда на международния фестивал „Фивизиано” в Италия. През 2006 г. получава награда от Министерството на културата за млад талант. През 2007 г. става примабалерина в същата трупа и танцува множество партии, сред които: Мари от „Лешникотрошачката”, Жизел, Китри от „Дон Кихот”, Мария от „Козият рог”, Одета-Одилия от „Лебедово езеро” и много друти.
Постановки с участието на Марта Петкова са “Лебедово езеро"  "Зорба гъркът"  "Жизел"  "Степинг стоунс, Кармен",  "Баядерка"  "Рапсодия в синьо и Шехерезада"  "Големите американски хореографи – Баланчин, Форсайт и Робинс".

Марта е наследила артистичността от баща си – Петко от група “Трамвай №5”. “Баща ми е добре, започна отново да пее, явно музиката много му липсва. С групата имат участия, издадоха и нов диск “Златна колекция” с хитовете си отпреди. Много е деен”, смее се дамата.

Двете прими подчертават, че са много горди, че работят именно в Софийската опера. “Знам, че и Катето, и аз, ако се явим някъде на изпит, ще ни вземат, и то в хубави трупи на световно ниво. Имали сме и много примамливи предложения. Но трябва да има талантливи хора и в България. И двете чувстваме нашия театър като свой дом, там прекарваме повече, отколкото вкъщи. Пък и репертоарът ни е прекрасен и не бихме сменили нашия театър за никой друг”, споделя Марта.

“Навсякъде преобладават модерни хореографии, много малко трупи са на такова ниво и с такъв репертоар”, допълва Катя. Обмислят се варианти за турнета на нюйоркска и други големи сцени с тяхно участие, което би било прекрасно, но не и емигриране, категорични са дамите.

Звучи странно, но двете прима балерини не само не си съперничат, но и са много близки приятелки на сцената и в живота. “Дори заедно се веселим на купони”, казват те. “С Катя рядко се засичаме на една сцена, тъй като или аз водя спектакъл, или тя, но пък беше много приятно, че в “Apollo” танцувахме заедно. Беше ни и много лесно за нас, двете сме като сянка една на друга и сработването беше много бързо”, споделя Марта.

Марта, Катя, Венера и Вихра в проекта “Lose Yourself to Dance”

“Успяхме да вкараме и малко веселба в репетициите, да се разведряваме и да се забавляваме. Като си по осем часа дневно в залата, не може да си постоянно сериозен”, казва през смях Катя.

“Каква ревност, какво съперничество? Ние сме отрасли от училище още заедно, много се подкрепяме една друга. Помагаме си, даваме си съвети. Едната стиска палци на другата, докато танцува.  Вълнуваме се”, говорят двете една през друга и всяка допълва другата с реплика.

“Аз това й казвам на Катя: “Като дойда да те гледам, се препотявам пет пъти в салона”. И с Катя е така”, смее се Марта. Двете се радват, че днес балетният състав на операта е много подновен състав, с “много прекрасни момичета, много добре настроени и много позитивни”, с които заедно работят и се веселят. Казват, че основната заслуга за хубавия състав на Софийската опера е на балетния й заместник-директор Сара-Нора Кръстева.

“Сара-Нора води голяма борба да се коригира законът за пенсионирането, абсурдно беше балерините да слизат от сцената на 60 години”, коментират двете.

Както подобава на прими от световна величина, Марта и Катя заедно с другите две участнички от “Американски балет за България” Вихра и Венера участваха в оригинална фотосесия – “Lose Yourself to Dance”. “Изгубените в изяществото на танца” балерини се снимаха в проект, реализиран от Слав, с фотограф Любомир Сергеев и асистент Борислав Жуйков. Стайлингът, изпълнен с модели на световни топ дизайнери, беше на Цветомир Горанов, а гримът - на Марина Младенова.

“Идеята  дойде от фондацията “Америка за България” – от Момчил, Дани и Ники (Момчил Младенов, Николай Илчев и Йордан Рашев от фондация "Cultural Bridges" – б.р.). Отзовахме се веднага, защото всичко по-различно ни забавлява. Бързо приключихме, за един следобед вместо за цял ден, защото по принцип и четирите сме много организирани”, казаха дамите.

Юли ще бъде горещ месец за двете прими и откъм участия. За пета поредна година те ще участват в летния фестивал “Опера в парка”, който се провежда в парка на Военната академия, под открито небе. Ще се провежда всеки петък, събота и неделя от месеца. Тази година той ще е с балетна насоченост и двете прима балерини ще имат 11 спектакъла в парка на Военната академия.

Откриването ще е с “Лебедово езеро”, в което Марта ще излезе като Одета-Одилия, а Катерина ще танцува за първи път Жизел, след това също ще е Одета-Одилия в “Лебедово езеро”. В “Дон Кихот” двете прими отново ще са заедно на една сцена, като Марта ще е Китри, а Катя – Мерседес и улична танцьорка – Карменсита.


 

1 –  .

Марта Петкова, Катерина Петрова, Мария Коуроски и Сет Орза в “Apollo”.

4 – Марта Петкова, Катерина Петрова, Мария Коуроски и Сет Орза в “Apollo”.

3 – 

4 – .


5 - .

6 – 

7 –

8 – 

9 – .