„Плаващите кейове“ на Кристо е най-посещаваното произведение на изкуството за 2016-а. Данните са от годишното преброяване на специализираното издание „Арт нюзпейпър“, което очертава като трите водещи арт събития за миналата година триумфа на българския художник в Италия, ненаситния апетит за френско изкуство извън страната и промяна при доминацията в Ню Йорк.
„Плаващите кейове“ (2016) на езерото Изео – първата инсталация на открито на художника, базиран в Ню Йорк от 2005 г. насам – е най-посещаваното произведение на изкуството за миналата година – пишат от изданието. – Кристо постави 3-километрова пътека от покрити със златиста тъкан понтони между острова и брега и покани хората да ходят по водата. Общо 1,2 милиона души изживяха инсталацията, продължила 16 дни през миналото лято (средно по 75 хиляди на ден).“
За много от „по-конвенционалните блокбастъри“ миналата година са отговорни френски музеи, чиито изложби по целия свят са събрали огромен брой зрители. Експозиция на постимпресионистични творби от музея „Д’Орсе“ в Рио де Жанейро е привлякла по 9700 гости дневно (общо 750 хиляди, най-много от изложбите на закрито), а 100 работи на Реноар, предимно отново от „Д’Орсе“, са били разгледани от средно 6600 зрители в Националния арт център в Токио. Междувременно около 4100 дневни посетители са посетили изложба на Моне, събрана от различни парижки колекции, в Хонконгския исторически музей.
„Арт нюзпейпър“ очертава и отстъпването на Музея на модерното изкуство и „Мет“ от пълната доминация в Ню Йорк. Музеят на американското изкуство „Уитни“ е бил домакин на пет от десетте най-посещавани изложби в мегаполиса за 2016 г. – благодарение на „силната си програма, отличното местоположение и зашеметяващите градски гледки, които открива“. Едно от събитията, в пет части, е било посветено на петима художници, сред които Стив Маккуин, Луси Дод и Майкъл Хейзър, и е било разгледано от средно над 4000 души за всяка от частите. Средно толкова са били и дневните гости на ретроспективата на Франк Стела в музея.
И въпреки резкия възход на „Уитни“ все пак МоМА и „Мет“ продължават да държат водачеството. МоМА са начело благодарение на изпълнения в дългия уикенд в края на октомври, режисирани от френския хореограф Жером Бел – 6800 души дневно. Освен това в галериите на музея имаше и по-традиционно шоу – „Скулптури на Пикасо“, съорганизирано с Музея на Пикасо в Париж, привлякло 5900 гости средно на ден.
Класацията на „Арт нюзпейпър“, която в цялост ще бъде публикувана в априлския брой на физическото списание, се изчислява, като автоматично се калкулират общият брой посетители на дадено събитие и се делят на дните, в които дадена изложба или инсталация е била отворена.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни