Целта на няколко поредни транспортни министри пътуването с влак от София до Бургас да отнема само три часа, ще си остане непостигната и през следващите 6 години.
В момента се извършва модернизация на железния път от Пловдив до Бургас, както и в обратната посока - от Пловдив до Септември. За продължението на жп линията до София обаче няма да има достатъчно средства по европейските фондове и в периода 2014-2020 г., научи Клуб Z от свои източници в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Така бързата жп връзка между София и Бургас остава само мечта.
Изграждането на линия, която поддържа скорос от 160 км/ч би струвало над 1 млрд. евро, а толкова е общият бюджет за инвестиции в релсова инфраструктура по Оперативна програма “Транспорт” през следващите 6 години, обясниха от ведомството на Данаил Папазов. За финансиране обаче чакат и други важни проекти.
Като приоритетни са заявени и железните пътища Русе-Варна, Карнобат-Синдел, както и продължението на жп линията от София до сръбската граница край Драгоман.
Единственият вариант да бъде изцяло модернизирана жп линията София-Бургас до 2020 г. е да бъде намалена скоростта на движение на влаковете, обясниха жп експерти. Според тях строителството на ново трасе със скорост от
120 км/ч е в пъти по-евтино и бързо, отколкото при 160 км/ч. Това е така, защото при по-висока скорост трябват много допълнителни инвестиции за изравняване на наклона, които са свързани и с мащабни отчуждителни процедури. Засега обаче идеята за ограничаване на скоростта среща отпор на политическо ниво в средите на БСП. От столетницата се притесняват, че ще отнесат критики за неспазен ангажимент, ако новата ЖП линия е с показатели, които бяха нормални за БДЖ в началото на 70-те години на миналия век. Затова най-вероятно част от жп линията Септември-София ще остане за довършване след 2020 г.
На 20 февруари бе направена първа копка на новия железен път Септември - Пазарджик. Проектът е на стойност малко над 75 млн. лева и след завършването му времето за пътуване между двата града ще бъде намалено от 40 на 28 минути. Изпълнител на строителството е консорциумът "Свителски - Кьоне". 17,5-километровото жп трасе трябва да е готово до края на 2015 г.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни