Румен Радев и съпругата му посетиха откриването на новата изложба на Греди Асса в столичната галерия „Ракурси“ във вторник вечерта. Ако лицето му не беше познато, щяхме да го отминем.
В София по това време на годината всеки ден се откриват по 2-3 изложби, но Греди Асса представя нови картини веднъж годишно и това винаги е събитие. Още по-голямо събитие е когато български политик прояви интерес към българската култура (миналата седмица Радев посети концерта на Валери Гергиев с оркестъра на Мариинския театър в зала „България“).
„Ракурси“ е сред престижните столични галерии, в които са излагали повечето от най-добрите ни художници, но по думите на галеристките Росица Чушева и Румяна Йонева никога през 13-те години, откакто правят изложби, не са посрещали културен министър в залите си. От четиримата демократично избрани президенти след промените по веднъж арт салона са посещавали Петър Стоянов и Георги Първанов. От политиците по-редовни посетители са само вече отдавна оставилите държавните постове Георги Йорданов и Иван Костов.
Дългогодишният ни премиер, когото наскоро си избрахме, бе забелязан за последен път в изложбена зала на 28 май 2015 г., на откриването на „Квадрат 500“. А преди това – на 19 септември 2011 г. – го видяхме на откриването на т. нар. Музей на социалистическото изкуство. Иначе знаем, че обичал да си драска по време на заседания на Министерския съвет и за малко щеше да бъде приет за член на Съюза на българските художници.
За това малко изненадващо посещение на семейство Радеви роля вероятно е изиграл и фактът, че дъщерята на Греди Асса – Ина Асса – е модна дизайнерка, близка на президентската съпруга. Не е известно дали Румен Радев проявява истински интерес към изобразителното изкуство, или просто има добър пиар екип. В единия случай отива, за да види изложбата, а в другия – да видят него на изложбата.
Впрочем, всеки, който посещава редовно подобни събития, е наясно, че на откриванията картините трудно може да се видят. Ще се разбере, ако на следващата среща с репортери президентът няма нищо против да го разпитват за изкуство, вместо дали със Спартана се лети по-евтино, отколкото с Фалкона – и кои частни медии е водил в Брюксел на държавни разноски.
Каквато и да е причината, появата на политик на културно събитие обикновено прави добро впечатление. Но това не е достатъчно. Ако политиците, включително и президентът, наистина са загрижени за културата, трябва да направят поне едно просто нещо: да вдигнат бюджета й на 1%. Интересно дали на последното заседание на Съвета за национална сигурност, свикано от държавния глава, някой се е сетил да отбележи като Чърчил в началото на Втората световна война: Какво ще защитаваме в тази война, ако изгубим културата си?
Изненадващо добре този път се представи и президентската охрана – няколкото гардове се появиха без да привлекат каквото и да е внимание: не бяха в черни костюми, не гледаха страшно, не издаваха указания и се разпознаваха само по слушалката в ухото. Не избутаха никого – за разликата от охраната на 24 май.
Изложбата на Греди Асса се нарича „Пресечни точки“ и по думите на художника 30-те картини в нея, които ще останат до 17 юни в „Ракурси“, „трябва да се гледат бавно – така, както бавно съм ги рисувал“.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни