Въпросът със занемарените ски съоръжения на Витоша се политизира. Това се разбра от изказването на столичния кмет Йорданка Фандъкова в сутрешния блок на БНТ.
Коментарът й бе по повод на зачестилите призиви от страна на "Да, България" и ДСБ "Да върнем Витоша на гражданите". Темата отново стана актуална покрай казуса със строителството в Национален парк "Пирин". От години Витоша не е приветливо място за спорт, а обвиненията са към концесионера "Витоша ски", свързан с концесионера и на Банско, че умишлено спира развитието на софийската планина в полза на Банско.
"Големият дебат е подмяната и реконструкцията и възможността за инвестиции в нови лифтови съоръжения. Прави се опит този дебат да се политизира. Фактите са, че през 2007 г. Столичният общински съвет взима решение за приватизация на общинското дружество "Въжени системи" и то се приватизира от "Витоша ски". Още през 2006 г. дружеството е включено в приватизационния списък. Колеги и политически сили, които апелират сега да върнем Витоша на софиянци, са участвали във взимането на това решение. Групата на ДСБ е гласувала "за" приватизацията", коментира Фандъкова.
Тя допълни, че в условията на договора никъде не пишело, че съоръженията трябва да работят, а само, че трябва да се поддържат. Фандъкова припомни и че има противоречия в редица закони спрямо плана за управление на парка и това спира подмяната на старите съоръжения.
"Каквото и да искаме да направим, трябва да се видят процедурите. Каквато и реновация да се прави, трябва да се издаде разрешително за строеж, което обаче е забранено. Витоша трябва да има възможности и за зимен, и за летен туризъм, без да има никакво друго строителство освен спортни съоръжения. В момента по план има една писта, а останалото са поляни. Решението минава през плана за управление на Витоша и той трябва да е добре комуникиран. С него трябва да се узаконят и пистите, които сега се използват като такива", посочи столичният кмет.
Фандъкова визира Закона за горите, Закона за устройство на територията (ЗУТ) и плана за управление на природния парк. Наскоро концесионерът се оплака, че освен жалбите на природозащитници, които от години спирали всякакви опити за инвестиционни намерения, има противоречие в законодателството. Според промените от 2012 г. в Закона за горите подмяната на съществуващите лифтове започва с промяна на статута на територията под самите тях, която в момента се води горска. Същевременно планът за управление забранява изключването на всякаква земя от горския фонд на територията на природния парк.
Планът допуска подмяната на съществуващите лифтове, но, за да се подмени един стар лифт по същото трасе, следва да се сменят фундаментите и стълбовете. Тази подмяна, по смисъла на ЗУТ, е строителство, а ново строителство, съгласно действащия План за управление, такова е забранено.
Фандъкова даде заявка, че още тази седмица ще започне разговори с ресорните министерства за разрешаване на казуса, започвайки с промяната на плана за управление.
Справка в регистрите на Столичния общински съвет и Столичната агенция за приватизация показва, че решението за приватизацията на "Въжени системи", взето от СОС през 2007 г. е взето, когато ГЕРБ все още нямат общински съветници. Договорът за приватизация, до който се стига след конкурс с участници "Витоша ски" и "Юлен", спечелен от първите, обаче е подписан през декември 2007 г. Тогава вече ГЕРБ имат не само кмет на София в лицето на Бойко Борисов, а и мнозинство от съветници в СОС.
Газ и парно
Столичният кмет коментира и наболялата напоследък тема за софиянци - тази за чистотата на въздуха. Днес комисията по околната вода към общината трябва да одобри на второ четене мерките за справяне с проблема със завишените нива на фини прахови частици. От думите на Фандъкова стана ясно, че реалното и дълготрайно решение е столичани да преминат на отопление с газ или да ползват услугите на "Топлофикация".
"Подмяна на системите за отопление с екологични такива е дълготрайното решение. Има газифицирани райони в София, но не всички домакинства имат възможност. Ако услугата е по-евтина, както и тази на "Топлофикация", хората ще преминат към нея", посочи Фандъкова.
Относно критиките, че системата на БАН за двудневна прогноза за нивата на ФПЧ, изработена по поръчка на Столичната община, не работи, кметът посочи, че тази система "има още да се развива", а прогнозите имат "определен процент успеваемост". В същото време посочи, че има много източници, от които столичани могат да почерпят информация в реално време - като информацията от Изпълнителната агенция по околната среда и дори от "нелицензирания" граждански сайт air.bg.
В момента общината използва данните от ИАОС, но те не отговарят на нуждите на столицата. Затова и Фандъкова даде заявка, че се работи общината да изгради собствена система за мониторинг.
По отношение на конкретните мерки, които днес екокомисията ще разглежда, Фандъкова заяви, че е поискала да й се дадат правомощия да може да въвежда т.нар. зелен билет в критичните дни. Планът е при завишаване на нивата на ФПЧ, билетчето за градския транспорт, за целия ден, да струва 1 лев при 1,60 лева сега за еднократно пътуване.
"Мерките ние ще ги въведем, но дали ще проработят, зависи от нас. Зеленото билетче ще се въвежда не само при прогнози, а и в един ден, ако е замърсено, ще мога на следващия ден да го въведа. Или ако при два последователни дни на две от станциите има превишаване - също.
Фандъкова отчете още, че общината ще бори мръсния въздух с нови автобуси (на природен газ), както и с електробуси.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни