Правителството отпусна 151 милиона лева безвъзмездно финансиране за реконструкция на централната градска част, съобщи в началото на правителственото заседание кметът на София Йорданка Фандъкова. Проектите са четири - по два за градската среда и за градски транспорт. Общата им стойност е 173,5 млн. лева, като безвъзмездното финансиране е за 151 млн. лева, а Столична община съфинансира с 22.5 млн. лева.

София ще получи средства за цялостна реконструкция на зона 2 - ул. "Граф Игнатиев" заедно с пл. "Славейков“ и съседни улици, както и градинката на "Св. Седмочисленици", и за цялостна реконструкция на зона 4 - около храм-паметника "Свети Александър Невски" и частта пред Народното събрание. 

Вторият етап от проекта за интегриран градски транспорт в столицата включва цялостно обновяване на трасето на трамвай №5, без частта около Руски паметник, реконструирана наскоро. Ще бъде изцяло реконструирана и линията по ул. "Каменоделска".

"Това са 25 км нови трамвайни релси и очакванията ни са това да подобри качеството на обслужване и близо 1,6 млн. пътувания в повече да се осъществяват годишно в тези трамваи", каза Фандъкова.

Тя отбеляза други два проекта за социална интеграция, които са за 2.5 милиона лева. Ще бъдат създадени 7 нови социални услуги, предимно за деца, лишени от родителска грижа и с различни проблеми.

"Това е надграждане на проекта за деинституционализация. Столична община беше първата, която закри домовете от стар тип още в края на 2014 г. Изградихме 13 центъра от семеен тип и две защитени и едно преходно жилище", каза Йорданка Фандъкова.

Фандъкова коментира като "несъстоятелни" упреците за работа на тъмно по проекта за площадката за изгаряне на отпадъци в ТЕЦ-София.

"Когато започнем разработването на един добър екологичен проект, винаги има и гласове, които се опитват по-скоро да не кажат истината. Това е един от най-големите екологични проекти. Смятате ли, че Еврокомисията, Генералната дирекция по околна среда, през която минават тези проекти, ще допусне да се изгради в София инсталация, която не отговаря на екологични норми?

Напротив, залагат се най-модерните инсталации. В центъра на Виена има завод за изгаряне на отпадъци. Той функционира безупречно, няма спорове за това, защото се използват съвременните технологии“, коментира Фандъкова.

По думите ѝ този проект се дава като екологичен. "Не бива да се спекулира с тази тема. Проектът е на фаза приключване на подготовката и внасяне в оперативната програма. Нуждаем се от съфинансиране. Общата стойност е около 220 млн. лева. Този проект е може би най-публичният. Несъстоятелни са упреците за работа на тъмно. Проверява се от всички управляващи органи. В момента се обжалва ОВОС и съдът също ще се произнесе. Работим последователно и отговорно, за да надградим. Изчисленията са, че ще се намали замърсяването на въздуха от сега съществуващите инсталации на площадката на ТЕЦ-София“, обясни кметът на София. Фандъкова добави, че пък от друга страна ще спаднат разходите на "Топлофикация" във връзка с намаляване ползването на природен газ.

 
На Борисов му се прииска по-скъпа синя зона
 
В началото на правителственото заседание премиерът Борисов насърчи Столичната община да помисли да направи скъпа зона в центъра и който иска да се разхожда с колата из града, да плаща повече.  Според него това трябва да стане факт, когато мрежата на метрото се уплътни.

"Така както в цяла Европа - който иска сам човек да се разхожда с колата из града, трябва да си плаща повече, защото замърсява и въздуха повече", заяви Бойко Борисов. По-късно кметът на София обаче каза, че на този етап не се мисли за поскъпване на платената зона за паркиране в центъра.

Високото строителство - след промени на ОУП

Междувременно вчера на дискусия в парламента депутатите Александър Ненков (ГЕРБ) и Искрен Веселинов (Обединени патриоти) предложиха зони за високо строителство в София да има след промяна на Общия устройствен план, а не след промени в Закона за устройството и застрояването на Столичната община. В приетите на първо четене текстове се предлагаше зони за високо строителство без ограничения да има в "Младост" и в "Люлин" - след 7-ми километър до р. Искър по протежението на Цариградско шосе и в западно направление по бул. "Царица Йоана" срещу Околовръстния път.

Сред внесените предложения е намаляване на максимално допустимата височина на сградите в столицата. Първоначално се предвиждаше в центъра на София да има ограничение от 50 м, в южните квартали 75 м, във всички останали части на града - 125 м, а в кварталите от Подвитошката яка - за територията, ограничена от Софийски околовръстен път, южна строителна граница на София и бул. "Цар Борис III" - 15 м. Сега обаче депутатите предлагат височина от 75 м на всички сгради извън центъра на София.