Ъпгрейдването или подмяна на касовите апарати в съответствие с новите изисквания на НАП да се предават данните за продажбите в реално време, ще става поетапно, като крайният срок ще е най-вероятно до края на 2019 г., а изискванията ще са ясни през септември.
Произведените в последните 2 години апарати няма да се сменят, освен малка промяна на софтеура, обясни днес изпълнителният директор на НАП Галя Димитрова.
Това стана ясно след заседание на парламентарната Комисия по бюджет и финанси, където бяха одобрени промени в преходните и заключителни разпоредби на Закона за митниците, внесени от шефа на комисията Менда Стоянова (ГЕРБ), с които се променя закона за ДДС. Законопроектът получи зелена светлина в отсъствието на депутатите от БСП, които заявиха, че няма да участват в "този цирк", поискаха от Стоянова да оттегли промените, с което тя не се съгласи - и напуснаха.
Не е ясно колко апарати ще трябва да бъдат подменени, тъй като се оказа, че в НАП не разполагат с точни данни. От 440 000 регистрирани устройства, 130 хиляди не са отчитали никакви обороти в последните месеци, каза Галя Димитрова. Тя не назова средствата, които НАП ще трябва да инвестира, за да обнови софтуера и хардуера си, така че да получава информация за всяка касова бележка в реално време на сървъра си, но каза, че те са предвидени в бюджета на приходната агенция и вече се работи.
По думите на Димитрова, най-вероятно продажбите ще се отчитат в рамките на прозорец от 5 минути, като информацията ще се предава през мобилните оператори, през които минава дистанционната връзка с НАП. Сега фирмите предават данни не повече от един-два пъти месечно.
Изпълнителният директор на НАП посочи, че е решено срокът за бензиностанциите да се увеличи с четири месеца - до 31 декември 2018 г., вместо до септември. За регистрираните по ДДС фирми срокът е до 31 декември 2018 г., а за нерегистрираните по ДДС дружества и големите търговски вериги, които работят с интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност (ИАСУТД) - до 30 юни 2019 г. Но по-късно пред журналисти Менда Стоянова коментира, че предвид българската традиция да се чака последния момент, ще се обсъди дали промяната да не стане поетапно за различните браншове, като финалът й да е в края на 2019 г.
Съгласно одобрените днес промени, министърът на финансите има срок от 6 месеца от влизането на закона в сила, за да подготви новите промени в Наредбата за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства. Вероятно през септември ще бъде готова, прогнозира Менда Стоянова.
Тогава ще станат ясни и изискванията, както и обхвата, тъй като сега от изискването да декларират всичко за ползвания от тях софтуер са изключени интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност и електронните системи с фискална памет.
Това означава, че в обхвата й сега попадат предимно малък и среден бизнес - стокови борси, заведения за хранене, малки магазини, кафенета и др., но не и големите търговски вериги, големите фирми за превоз на пътници като БДЖ, столичния градски транспорт. Онлайн магазините изобщо отсъстват.
При гласуване на законопроекта отпаднаха текстовете, които задължават фирмите, които ползват софтуер за организация на търговската си дейност, да архивират цялата информация от системата си за 10 години. Отпаднаха и високите глоби, които бяха предвидени първоначално.
Задължават се производителите на софтуер за касови апарати да декларират в НАП, че софтуерът, който са произвели, не съдържа модули, позволяващи заобикаляне на изискванията на наредбата, и че не произвеждат софтуер, предназначен за "изтриване или друг вид манипулиране на базата данни".
С промените, одобрени днес, се удължават и сроковете по подписаната вече в края на м.г. от финансовия министър Владислав Горанов Наредба-Н 18 за QR код, който трябва да съдържа всеки фискален бон. Всеки ще може да го сканира и да провери дали касовата му бележка е отчетена на сървъра на НАП или търговецът крие обороти. Мотивите за законовите промени са именно данни на НАП, че се крият между 30% и 70% от оборотите на търговските обекти.
QR кодът ще съдържа данни за вида, цената и времето на покупката. За регистрираните по ДДС фирми срокът беше краят на 2018 г., а за всички останали - до края на юни 2019 г.
Ясен Танев от Българската асоциация за развитие на бизнес софтуера (БАРБС) призова за равнопоставеност на всички данъчни субекти при подготвянето на новата наредба.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни