Германските градове могат да налагат забрана за движение на автомобили с дизелови двигатели, като затова не е необходимо да е налице решение на федерално ниво.
Това реши днес Федералният административен съд след бурен дебат в страната да се забранят или не автомобилите на дизел. Най-яростни противници на подобна санкция бяха федералните провинции Баден-Вюртемберг и Северен Рейн-Вестфалия.
Истината е, че постигнаха известен успех. По силата на днешното съдебно решение забраната няма да се налага на федерално ниво, ерго няма да важи за цялата страна.
Да уточним, че не става дума за тотална забрана на автомобили с дизелови двигатели.
Управата на всеки град ще е в правото си да спира движението на такива моторни превозни средства, когато стойностите на азотни окиси във въздуха са завишени.
Днешното съдебно решение предвижда и преходен период до 1 септември 2019 г.
Висшите магистрати изрично посочват, че решението им няма да доведе до срив на пазара на автомобили с дизелови двигатели, стига да са снабдени със задължителния за всички МПС зелен стикер. Той се издава след щателен технически преглед и позволява движение в големите градове.
Същевременно от Автомобилния клуб “Европа” (ACE) призоваха гражданите да не купуват автомобили на дизел втора употреба.
Реагира и канцлерката Ангела Меркел: "Става дума за отделни градове, а не за всички шофьори в страната".Тя обяви, че ще се проведат разговори с ръководствата на общините и на федералните провинции. На повечето места нямало завишено замърсяване на въздуха. Във всички случаи обаче властите трябвало стриктно да следят вредните емисии да не надхвърлят допустимите норми.
Случаят има предистория. Първата жалба срещу федералните провинции с най-мръсен въдух – Баден Вюртемберг и Северен Рейн-Вестфалия, беше подадена от екосдружения. Настояването им беше за тотална забрана за движение на автомобили с дизелови двигатели. Съотвените съдилища в столиците на тези провинции - Щутгарт и Дюселдорф, отсъдиха, че градовете се задължават да наложат контролни мерки за чистотата на въздуха и ако е необходимо, да въвеждат временна забрана за движение на дизели.
Това стана повод жалбоподателите да обжалват решението пред Върховния административен съд. След днешното му решение екоорганизациите обвиниха правителството в Берлин, че защитава интересите на автомобилната индустрия. Те явно забравят, че в Германия е изключено властта да влияе на правосъдието.
Днес стана ясно, че в центъра на Рим ще бъде забранено движението на дизелови автомобили от 2024 година. Новината дойде от кмета на италианската столица Вирджиния Раджи.
Трябва да действаме бързо срещу климатичните промени, написа Раджи във фейсбук във връзка с реч от предишния ден на конференция в Мексико сити. "Съобщих, че от 2024 година използването на дизелови автомобили ще бъде забранено в центъра на Рим. Ако искаме да действаме сериозно, трябва да имаме куража да вземем строги мерки", допълни тя.
Раджи, която е от антисистемното Движение "Пет звезди", взима пример от кмета на Париж Ан Идалго, която по-рано определи същата година за спиране на употребата на дизелови автомобили.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни