От началото на седмицата пушачите на шест доскорошни бранда на "Булгартабак" с пазарен дял от 6% получават предложение да изберат марка със същото съдържание на никотин и катран, но с бранда Rothmans, пише "Капитал".

Причината е, че собственикът на марките – British American Tobacco (ВАТ), вече няма да произвежда ММ, GD Blue, Tresor Blue, Bulgartabac One, Victory Code и "Средец". Макар и да няма точен срок, същото се очаква да се случи и с най-популярните местни брандове Victory и Еva, макар да не е ясно дали първата марка ще се трансформира в Lucky Strike или отново в Rothmans. Така плавно фабриката в Благоевград ще загуби това производство, а цигарите ще се правят в някой от европейските заводи на ВАТ.

Миграция след сделката

През миналата пролет световният концерн ВАТ купи марките от свързания с депутата от ДПС Делян Пеевски цигарен холдинг "Булгартабак" и има правата да ги произвежда и разпространява на българския пазар, в Адриатическия регион и Русия. Миграцията на пушачите от марки на "Булгартабак" към традиционните бестселъри на ВАТ се очакваше още от миналата година. Според търговци на цигари продуктите ще се продават до изчерпване на количествата, а за пушачите дори има ново предложение от фамилията Rothmans, специално произведено за пушещите най-леки цигари.

Клиентите на досегашните им марки имат и още един стимул да превключат на популярния бранд на ВАТ и той е цената – всички брандове от "приемното семейство", към които им предлагат да преминат, са с 10 стотинки по-евтини от досегашните. Последната впечатляваща миграция на българския пазар беше отново инспирирана от ВАТ през 2016 г. Тогава компанията реши да изтегли от пазара бранда си Viceroy и го замени с Rothmans. През същата година точно Rothmans беше препозициониран от средния в ниския ценови сегмент, вследствие на което марката увеличи значително пазарния си дял. В момента той е 7.7% и така тя се нарежда на пето място по пазарен дял в стойност в България.

В същото време брандът Rothmans e също на пето място по продажби в света според данни от цигарената индустрия за глобалния пазар през 2016 г.

Да се готви Victory 

Според слуховете на пазара миграцията ще обхване и най-популярните брандове, които ВАТ придоби от "Булгартабак" - Victory и Еva, които през декември 2017 г. са съответно трети и четвърти по пазарен дял. Източници на "Капитал" отбелязаха, че ВАТ планира да замени Victory с популярния собствен бранд Lucky Strike, a Eva – с Vogue. От българския клон на ВАТ обаче отричат засега да имат такива намерения. "Марките Victory и EVA са част от портфолиото на компанията, като ВАТ продължава да предлага тези продукти на българския пазар със същото високо качество, вкус и характеристики", коментират от "ВАТ България".