Почти 11 литра чист алкохол годишно – толкова изпива всеки германец над 15 години, сочат проучванията. Зависими от спиртните напитки се водят 1,77 милиона души, към които се добавят още около два милиона със сериозен алкохолен проблем. Ако се има предвид не чистия спирт, а разнообразните съдържащи го течности, излиза, че се поглъщат по 134 литра на човек, т.е. достатъчно количество да напълни вана. В предпочитанията води бирата, следвана от виното, високоалкохолните напитки и шампанското.

Как да не се пие при тези ниски цени – констатират експертите, според които евтинията ни най-малко не отблъсква, а точно обратното. Бутилка водка в супермаркета е точно пет евро и това носи значителен риск, особено ако се погълне наведнъж, казва по този повод Петер Райзер, специалист по зависимостите. Добавя и, че в ресторанта една бира може да излезе по-малко, отколкото чаша минерална вода. Цените на алкохолните напитки в страната са по-ниски от средните за Европа.

Оттам нататък пътят до актуалното за момента предложение за въвеждане на минимални цени на спиртните напитки в Германия изобщо не е дълъг, още повече, ако се има предвид шотландския опит – от 1 май там са в сила нови, драстично по-високи цени на питиетата, именно с целта да се намали тяхната консумация. Въведената минимална цена е 57 евроцента за 10 милилитра чист спирт (без аналог в световен мащаб), а очакванията са благодарение на това броят на жертвите на алкохола да спадне. В Германия, впрочем, също се наблюдава спад на интереса в случаите на повишаване на цените – поскъпването на продаваните в търговската мрежа нискоалкохолни коктейли, например, тутакси е довело до намаляване на търсенето им.

С пласмента на водката „Борисов“ няма никакъв проблем при цена от пет евро

Същевременно се изтъква и обстоятелството, че обществена нетолерантност към консумацията (включително прекомерната) на алкохол липсва, а рисковете, които тя носи, до голяма степен се игнорират. Покрай това се надигат и гласове за ограничаване на рекламите на спиртни напитки, в които през 2016 г. са били вложени точно 557 милиона евро.

Наред със здравословните проблеми, алкохолът предизвиква и значителни икономически щети. В Германия те възлизат на 26,7 милиарда евро, за Европейския съюз като цяло – на 270 милиарда. В тях влизат не само непосредствените разходи за лечение на причинените от алкохола заболявания, но и загубите, до които той води при отсъствие от работа, ранно пенсиониране или нетрудоспособност.

Злоупотребата с алкохол се наблюдава във всички социални слоеве – става дума за хора като вас и мен“, обяснява Роналд Шпар, консултант към една хамбургска клиника за борба със зависимостите.

Наличните данни показва, че мъжете по-често стават жертва на чашката – те са две трети от алкохолно зависимите в Германия. А признаването на зависимостта не се случва лесно и обичайно е продължителен процес.

Често причина за изпадането в зависимост е безработицата или раздялата с близък човек“, посочва Шпар, който от 2005 насам помага на хората с алкохолни проблеми. „При пенсионерите пък роля може да изиграе чувството, че вече си ненужен. Тогава само бутилката осигурява жадуваната утеха“.

Ако приложат шотландското нововъведение и в Германия, това би означавало увеличение на цената на бутилка бира с около 60 процента или от 89 цента на 1,40 евро. Съответен ръст би се наблюдавал и при останалите съдържащи алкохол течности, но „производителите няма да допуснат това“, убедени са потребителите, според които лобито на привържениците на тези течности в Германия е твърде голямо.

Становището на федералната отговорничка по борбата със зависимостите Марлене Мортлер е, че евтиното пиене не е предназначено да доставя наслада, а е ориентирано към масовото потребление. Заради това и младите хора с по-ниски доходи са едва ли не стимулирани да пият. Промяната обаче не би могла да настъпи само по политическа линия, смята Мортлер, която се отнася по-скоро скептично към шотландския почин. Нейното предложение е поне като начало алкохолът да бъде махнат от районите край касите в супермаркетите, където е подреден наред с изкусителните шоколади и бонбони, и привлича прекалено голямо внимание.