
Текст, пълен с положителни факти и възхитени мнения за новото българско кино, се появи в едно от най-популярните издания за шоубизнес, „Варайъти“.
„През есента на 2010-а, изправени пред орязване на финансирането, българските кинематографи заляха столицата София с вълна от протести срещу суровите мерки, предложени от дясната управляваща партия – пише „Варайъти“. – По това време новоизлюпената филмова индустрия на страната е в период на криза. Но осем години по-късно „ситуацията е напълно различна – казва Жана Караиванова, директор на Националния филмов център (НФЦ) пред американското издание. — Българското кино процъфтява.“
Селекция от съвременни български филми ще бъдат показани тази седмица на Международния филмов фестивал в Трансилвания (TIFF), като осем игрални и документални филма ще представят страната ни в програмата „Фокус България“. Започвайки с „Посоки“ на Стефан Командарев, чиято световна премиера беше в „Особен поглед“ на фестивала в Кан, програмата представя филмовата продукция на страна, която изгражда индустрията от нищото, пише Кристофър Вурлиас в статията, озаглавена „Процъфтяващият български филмов бизнес под светлината на прожекторите в Трансилвания“.
„Невъзможно е да не отбележим, че българското кино присъства все по-често на повечето големи фестивали“, споделя пред изданието директорът на румънския фестивал Михай Кирилов.
Кирилов сравнява раздвижването в родното кино с новата вълна в румънското, зародила се преди десетина години. Подобно признание според него „не е просто мода. Това е знак, че нещо се готви там“.
Публиката на фестивалите също е белег за това. „Посоки“ – изпълненият с черен хумор филм на Командарев към българската дисфункционалност, разказана през погледа на таксиметрови шофьори с променливи нощни тарифи – си партнира в програмата „Особен поглед“ с „Уестърн“ на германската режисьорка и сценаристка Валеска Гризебах, сниман в България в копродукция с местната компания „Чучков брадърс“. В същото време „Безбог“, дебютът на Ралица Петрова, за медицинска сестра, която продава на черния пазар личните карти на възрастните си пациенти, болни от алцхаймер, взе „Златен леопард“ в Локарно през 2016-а. Филмът ще се излъчи във „Фокус България“ тази седмица заедно с друга продукция, отличена в Локарно с първа награда в селекцията „Режисьори на настоящето“ – „3/4“, режисьорски дебют за Илиян Метев, който разказва за деликатния баланс в променящата се връзка между баща и двете му деца.
Въпреки признанието от различни места в Европа „румънската публика не знае много за българското кино“, казва Кирилов. Той описва двете държави като „братя по оръжие“, споделящи обща граница и „общо съветско минало“, и шеговито отбелязва, че братството най-често се изразява в почивки на Черноморието.
„Иронията е, че повечето от румънците не ходят на румънското крайбрежие, те ходят по българското Черноморие – казва Кирилов. – Там е по-секси, по-чисто и по-евтино. Това е може би единственото нещо, което румънците знаят за България.“
А има толкова много да се научи, смята американското издание. С население само с една трета от това на Румъния България произвежда същото количество филми, но печели два пъти повече в боксофиса. Въпреки успеха на румънската нова вълна, едно от най-впечатляващите развития в киното на страната в новия век, „нямаме комерсиално румънско кино“, обяснява Кирилов.
„Имаме филми за фестивали, но хората в Румъния не ходят в кината, за да гледат всички тези награждавани филми“, казва той.
„Не е само до комерсиалното съдържание – коментира в отговор Караиванова. – Много доброто артистично заснемане спечели сърцата на публиката в кината.“
Българските кинаджии получиха финансово увеличение от правителството. Годишният бюджет е средно 7,7 млн. долара за финансиране на производството на филми, дистрибуция и реклама, като Караиванова отбелязва лек спад във финансирането на по-малки копродукции. Ако преди десетилетие НФЦ получава около 25-30 запитвания за финансиране, днес те са над 100.
Центърът активно работи по заздравяването на споразуменията за копродукции и търси нови партньори, „за да стане по-лесно и по-продуктивно“ за местните филмови продуценти да работят с чуждестранните си колеги, казва Жана Караиванова. Българските продуценти са „много енергични в създаването на копродукции със съседните ни страни и с други европейски държави“, допълва тя.
Тази година НФЦ подписа договор с филмовото студио „Ню Бояна“ за продуциране, разпространение и реклама на филмите, подкрепени от Центъра – споразумение, което според Кариванова „може да издигне някои от проектите на съвсем ново ниво“.
„Трябва да бъде окуражавано – казва тя за развитието на филмовата индустрия в България. – Много е важно да имаме успех както на национално, така и на международно ниво.“
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни