Трябва да се знае от всички български граждани, които искат да ползват железницата, че общите разходи на пътническите превози са около 250 млн. лева на година, от които от собствени приходи са около 50 млн. лева. 200 млн. лв. са от данъците на българските граждани. Това каза пред журналисти в Министерския съвет министърът на финансите Владислав Горанов, след като правителството отложи одобрението си за отпускане на безлихвен заем за БДЖ. Идеята е да намерим не частично, а цялостно решение в близките 10 дни, поясни Горанов.
20-те милиона лева бяха нужни, за да се спаси сградата на холдинга в центъра на София, заплашена да бъде продадена от частен съдебен изпълнител. За пореден път железниците са спрели да обслужват и изтегления от тях облигационен заем през 2007 г. заради мотрисите "Дезиро", купени от германския концерн "Сименс".
"Цялостно решение се търси. Това означава интензивни разговори с облигационерите, от които ще се опитаме да постигнем по-добър резултат като цяло за компанията и да уредим еднократно окончателно всички взаимоотношения по повод на изтегления през 2007 г. облигационен заем в размер на 250 млн. лева. От него са останали около 103 млн. лв. Водим разговори дали може да се постигне някаква отстъпка по дължимите лихви или др. разноски“, коментира Горанов.
По думите му в полза на дружеството е тези разговори да останат конфиденциални, докато не намерят решение. "Затова днес отложихме частичното решение, за да намерим в близките 10 дни цялостно решение на проблема с този от всички заеми, които БДЖ има", каза още министърът на финансите.
Попитан дали това означава, че ще бъде пуснат търг за нов подвижен състав, той отговори, че въпросът е към министъра на транспорта, но е готов да подкрепи подобен търг при определени условия. „Единственото ми изискване е решението на правителството за него и за концесията за летище "София" да са в един ден", посочи той и уточни, че тези 10 дни не са критични.
"Ако бяха, щяхме да действаме по-решително. Имаме още малко време, за да намерим възможно най-доброто решение. Най-лесно е веднага да се разплатим, но търсим оптимизация“, каза още Владислав Горанов.
Задълженията на БДЖ са 370 милиона лева, като просрочени са именно 103-те милиона, дължими по облигационния заем.
Само 20% от разходите на железницата се покриват от това, което се плаща като цена за услуга, коментира Горанов. На сегашния етап 200 млн. лв. на година от 250-те, които харчат „Пътнически превози“, са за сметка на данъци“, обясни той. Надявам се до следващите 2-3 седмици да има какво да гледа правителството по темата за летище София, добави още Владислав Горанов.
Ако смятаме, че трябва да имаме атрактивни железници, трябва да инвестираме много, каза министърът на финансите.
Властта възнамерява над 220 милиона лева от концесията за летище София да излее в БДЖ.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни