След като вчера виадуктът "Моранди" в Генуа рухна и уби поне 35 души, италианските власти започнаха разследване на причините за катастрофата.
Всички специалисти уточняват, че все още е твърде рано да се посочват водещи версии за причината за откъсването на около 200 метра от магистралата и разпадането на една от носещите колони.
Предположенията обаче са няколко.
Първоначално като причина бяха посочени силните дъждове и ветрове през последните дни. Метеоролозите обаче уточняват, че дъждовете все пак не са били достатъчно проливни, за да предизвикат такива щети.
Вчера вечерта италианският премиер Джузепе Конте обяви, че се проверява версията "структурен проблем".
Италианският министър на транспорта Данило Тонинели обяви днес, че започва процедура по отмяна на концесията на магистралата след пропадането на моста и поиска оставката на ръководството компанията оператор "Аутостраде пер л'Италия" (Autostrade per l'Italia), подразделение на "Атлантия груп" (Atlantia group).
Той заяви още, че ще настоява и за значителни санкции, които могат да достигнат 150 милиона евро, като увери, че правителството ще извърши проверка на стари мостове и тунели в страната.
Според Лорън Стюърт от университета в Джорджия, САЩ, проблемът вероятно е бил в поддръжката на съоръжението. Компанията оператор "Аутостраде" посочи вчера, че от 2016 г. се провежда ремонт на моста, а в момента на аварията са се подсилвали основите му.
Не е било възможно да се предвиди срутването на моста на магистралата в Генуа и е прекалено рано да се установи причината, заяви директор на акционерното дружество "Аутостраде", което управлява срутилата се магистрала.
"Срутването беше неочаквано и непредвидимо. Мостът беше под постоянно наблюдение, дори повече, отколкото предвижда законът", заяви Стефано Мариляни, директор на дружеството за района на Генуа.
"Нямаше никаква причина мостът да се смята за опасен", подчерта той.
Местните обаче не смятат така. Според тях мостът е имал проблеми от години и често се появявали екипи, които го ремонтирали само частично. Жители на Генуа дори са подписали петиция за построяване на ново съоръжение, защото се страхували, че старото може да се срути, пише Си Ен Ен.
Конструктивен проблем?
"Моранди" е проектиран в началото на 60-те години и е строен между 1963 и 1967 г. Основната технология, използвана в проекта, е тази на предварително напрегнатия бетон, комбинирана със стоманени кабели за окачване на секциите на магистралата. Това е внушително за времето си съоръжение с дължина 1182 метра и централен отвор от 210 метра. Носещите кули се извисяват на 90 метра, а магистралата преминава на около 50 метра над речната долина.
Според Антонио Бренчик, инженер и специалист по бетонни конструкции от Университета на Генуа, цитиран от "Дневник", проектантът Рикардо Морандо, чието име носи мостът, е сгрешил в изчисленията си за това как се износва подсиленият бетон.
"Той е бил инженер с визия, но са му липсвали практически изчисления", твърди инженерът.
Според Бенчик по това време технологията за предварително напрегнат бетон не е подходяща за изработването на толкова големи конструкции. Сгрешените изчисления за бетонната смес са станали причина за чувствителни разминавания в хоризонталните нива за пътните секции и почти веднага започват корекции.
Като фактор специалистите отчитат и многократно увеличения трафик в сравнение с 60-те години, когато е строен мостът.
Коя е компанията оператор на рухналия виадукт?
Италианската компания "Атлантия" (Atlantia), операторът на магистрала А10, където вчера се срути виадуктът в Генуа, е един от големите участници в управлението на магистрали и летища, информира Франс прес. Тя има амбицията да се превърне в "оператор номер 1 в света на транспортните инфраструктури".
Наследник на държавната компания "Аутостраде СпА" (Autostrade SpA), приватизирана през 1999 година, "Атлантия" е част от галактиката на Бенетон (Benetton): известната фамилия италиански индустриалци е основен акционер с 30 процента от капитала.
"Атлантия" управлява над 5000 километра магистрали, най-вече в Италия, с 51 процента от мрежата на страната, сред които е и оста Милано - Болоня - Флоренция - Рим - Неапол, както и 51 процента от италианското сдружение за тунела "Монблан". Компанията е оператор на магистрали и в Бразилия, Чили, Индия и Полша.
"Атлантия" показва в брошура, налична на сайта на компанията, че вече е похарчила 11,4 милиарда евро от 1997 година за подобрения на мрежата си в Италия в рамките на строителна програма за 24,4 милиарда евро за 923 километра магистрали. В брошурата се посочва, че се чака зелена светлина от властите, за да започне заобикалянето на Генуа.
Италианската компания е представена също във въздушния сектор от 2013 година с двете летища на Рим - Фиумичино и Чампино (47 милиона пътници миналата година).
"Атлантия" е реализирала през 2017 година чиста печалба от 1,17 милиарда евро и оборот от 5,97 милиарда (растеж с 4,5 и 8,9 процента спрямо миналата година).
Капитализацията на "Атлантия", чиито акции загубиха над 10 процента на Миланската борса след срутването на моста в Генуа, надвишаваше 20,5 милиарда евро в понеделник вечерта.
Акциите вчера в края на деня поевтиняха с 5,39 процента до 23,54 евро на италианския пазар, който отчете спад от 0,30 процента.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни