Отсечката по пътя София-Своге-Мездра, в която се случи тежката пътна катастрофа вчера, е проблемна. Това заяви в студиото на Нова телевизия днес Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. Той призова да не се бърза със заключенията и обвиненията, тъй като има много неизвестни.
Автобус на фирмата "Мобилус 5" се преобърна вчера в Искърското дефиле. Загинаха 16 души, а други 18 са в болници, където се борят за живота им. Сред мъртвите има и 13-годишно момче.
"Още в началото на август получихме множество сигнали от граждани за тази пътна отсечка, че е проблемна. През 2016 г. тя е ремонтирана и са дадени десетки милиони лева", каза Богдан Милчев.
"Огледът на нашите експерти показа фрапиращи неща. Започнахме комуникация с МРРБ и изпратихме становище до министъра с приложени снимки. Такива проблеми има по цялата страна”, каза още Милчев.
След тежкия инцидент е сформиран екип от Института за пътна безопасност с представител от Австралия с дрон. Ще се направи обследване не само на пътя, а и на цялата катастрофа.
"Видяхме, че тази мантинела е като някаква вафлена коричка. Най-вероятно тя просто е била поставена, за да може да бъде приет пътят. Пропускаме много важен факт, а именно, че пътят е част от една система и тя се нарича човек-път-автомобил. Неслучайно човекът е поставен на първо място, защото той е в състояние да покрие част или всички останали недостатъци, за да се избегне катастрофа”, коментира от своя страна Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Следобед в МВР се свиква съвещание с представители на всички институции, които имат отношение към пътната безопасност. Премиерът Бойко Борисов вече обяви понеделник, 27 август, за ден на национален траур.
Лошият път "застлан" с милиони
Ремонтът на пътя от Нови Искър до Мездра, който е с дължина от близо 82 км, започва през 2011 г. и приключва преди две години. Ремонтните дейности се извършат на три етапа - от Мездра до Елисейна, от Елисейна до Своге, от Своге до Нови Искър.
Поръчката е спечелена от фирма "Трейс", а цената й 23.6 млн. евро без ДДС - 65% заем от ЕИБ, а останалата част – от републиканския бюджет.
Според съобщението, пътят преминава през 12 населени места, има 23 кръстовища, пет тунела, два жп надлеза и 32 моста. При строителството ще се рехабилитират съоръженията по него, ще се реконструират няколко кръстовища, а пътната настилка ще е нова, обещават тогава от регионалното министерство.
Констатации на Института
Днес обаче Институтът за пътна безопасност казва друго, макар заместник-министърът на регионалното развитие Валентин Йовев да уверява, че настилката "не е нарушена, наклоните са нормални, има нормално отичане на водата".
На 24 август Институтът за пътна безопасност публикува и изпраща до медиите свой репортаж за състоянието на отсечката, ремонтирана с 23 милиона евро.
Ето какво констатират:
СТАНОВИЩЕ
На Институт за пътна безопасност
Относно: състоянието на път II-16 София-Своге-Мездра
Път II-16 с обща дължина от 81,779 км. е т. нар. "Искърско дефиле". Изключително живописен път и важна свързваща артерия по направлението Видин-София, особено когато Е79 е в ремонт или поради други причини по направлението А-2, I-1 не може да се преминава (направлението София-Ботевград-Мездра-Враца). В тези не редки случаи се използва Искърското дефиле като алтернатива.
В тази връзка с договор за строителство от 03.08.2011 г. е възложено изпълнението на "Рехабилитация и реконструкция на път II-16 от републиканската пътна мрежа" във връзка с проект Транзитни пътища V, Лот 17. Стойността на този ремонт е 22 957 298,00 евро без ДДС /СМР + аванс/, а заложеният срок на изпълнение е 24 месеца + 365 дни за съобщаване на дефекти. Официално проектът за рехабилитация е завършен на 27.12.2016 г. (Официална информация получена по реда на ЗДОИ чрез Решение № РД-ОИ-55/23.08.2018 г.).
По информацията, предоставена на Института, става ясно и че "Агенция "Пътна инфраструктура" е организирала провеждането на оглед на обекта от комисии с цел констатиране на всички гаранционни дефекти. Огледите са проведени и наличните гаранционни дефекти са описани. Тяхното отстраняване следва да бъде извършено от фирмата изпълнител на обекта - ДЗЗД "Трейс Своге", като се планира това да се случи преди началото на зимния сезон.
Институтът за пътна безопасно извърши свой оглед и констатира следното състояние на ремонтирания за 22 957 298,00 евро без ДДС път към 03.08.2018 г.:
Разрушена асфалтова настилка при разклона за с. Скакля.
Нарушено асфалтово покритие близо до гара Бов.
На много места асфалтовата настилка е компрометирана и в лошо състояние. Това реално се е случило след по-малко от две години след завършването на обекта.
Експертите на института изпратиха запитване и относно това дали и колко пари общо са похарчени за поддръжка на пътя по отношение на почистването на крайпътните канавки от паднали камъни, подмяна на пътни знаци, които са били счупени и подрязването на храсти от началото на тази година.
От АПИ чрез Реш. № РД-ОИ-55/23.08.2018 г. ни предоставиха информация, че дейността по поддръжка се извършва от фирмата, поддържаща републиканските пътища в област София, до момента конкретно за този пътен участък от началото на годината са похарчени 33 906 лв. с ДДС.
ИПБ направи отново своя проверка за състоянието на пътя след извършеното почистване на стойност 33 906 лв. с ДДС и установи следното към дата 03.08.2018 г.:
Институтът за пътна безопасност няма да коментира стойността на ремонта на пътя или дали парите похарчени за поддръжка са похарчени целесъобразно, а ще отправи само един въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройството:
Уважаеми г-н министър, по този начин ли се грижите за сигурността на нашите граждани по републиканските пътища?
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни