С промени в Закона за БНБ, публикувани за обществено обсъждане, се затварят и последните вратички, през които централната банка можеше да финансира държава, общини и закъсали банки. Мотивите на вносителя - Министерството на финансите, са свързани със заявеното от властта намерение България да влезе в Механизма на валутните курсове (ЕRM II, т.нар. чакалня за еврото - б.р.) и Европейския банков съюз.
Една от неизменните критики към България в докладите за конвергенция на Европейската комисия е свързана с независимостта на централната банка. И сега властта ще се опита да поправи закона за БНБ.
Предложението в законопроекта гласи, че:
БНБ не може да предоставя кредити и гаранции под каквато и да е форма на Министерския съвет, на общините, на други държавни и общински институции, организации и предприятия от публичния сектор, както и на институциите, органите, службите или агенциите на Европейския съюз, централното управление, регионалните местни и други органи на публичната власт, на други органи, регулирани от публичното право или на предприятия от публичния сектор на държавите-членки на Европейския съюз, както и не може да закупува пряко от тях дългови инструменти.
Текстът, който прокламира независимостта на управителя на БНБ и на подуправителите, съществуващ и сега, (и по време на кризата с КТБ) при упражняване на правомощията и изпълнение на задълженията им, се разширява. Добавя се, че освен че нямат право да искат или да приемат указания на Министерския съвет и на други органи и институции, това не може да се прави и от "институциите, органите, службите или агенциите на Европейския съюз, от Министерския съвет или от правителствата на други държави-членки на Европейския съюз, както и от други органи и институции".
При това изразът "да дават указания" се заменя с "да оказват влияние".
Предвижда се законова възможност при предсрочно прекратяване на правомощията на управителя на БНБ той да може да се обърне към Съда на Европейския съюз. Решенията на Народното събрание, респективно указите на президента на републиката, за предсрочно прекратяване правомощията на друг член на управителния съвет подлежат на оспорване пред Върховния административен съд, предвиждат промените.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни