Критериите за участниците в конкурса за концептуален проект за реконструкция на централния столичен площад "Св. Неделя" ще бъда занижени. Причината е недоволство от Камарата на архитектите в България. От организацията смятат, че първоначално заложените изисквания за оборот, опит и екип са прекалено завишени и изхвърлят от надпреварата голяма част от българските архитектурни студиа, съобщава Медиапул.
Конкурсът е на два етапа. В първия кандидатите трябва да докажат опит в изпълнението на подобни проекти. Преминалите тази цедка, ще бъдат поканени да представят проектите си, които ще бъдат оценени от жури. Предвидени са парични награди за първите 5 концепции. Класираният на първо място екип ще получи 70 000 лева награда, както и договор за 500 000 лева с общината за разработване на проект за реконструкцията на площада. Освен това има и изискване за големината на проектантския екип. В последните три години средно в него трябва да са работили 15 човека. Именно срещу критериите за първоначалния подбор протестираха от Камарата на архитектите в България.
Критериите
Изискванията при обявяването на поръчката бяха оборот от 1.5 млн. лева за последните три години. Приходи от 750 000 лева от проектиране на градски площади, паркове и/ или пешеходни пространства. Освен това трябва в последните три години да са направили проект за реконструкцията на поне един площад, пешеходно пространство или парк с площ над 2.5 хектара.
"Критериите ще бъдат променени и намалени наполовина", коментира главният арх. Здравко Здравков.
Така ще се удовлетворят исканията на камарата, въпреки че главният архитект не намира за ограничаващи първоначалните изисквания към кандидатите.
"Все пак това е ключово пространство. Победителят в конкурса ще получи договор за работен проект", коментира Здравков.
Според него българските проектанти биха могли да покрият и първоначалните високи критерии, ако се кооперират. Освен това повечето градски площади, модернизирани в последните години в България, надхвърляли площта от 2.5 хектара. Въпреки това исканият от кандидатите оборот ще бъде намален на 750 000 лева. Приходите от сходен проект ще бъдат свити до 375 000 лева, а изискването за числеността на екипа ще бъде намалено от 15 души на 5.
Очаква се промените в документацията да бъдат публикувани всеки момент. Според първоначалното обявление документи за участие в конкурса се приемат до 18 октомври. До 20 декември на преминалите първия етап кандидати ще бъдат пратени покани за представяне на проекти за втората фаза. В тези проекти те трябва да дадат предложения за разтоварване на площада от автомобили и градски транспорт, за намаляване на възможностите за паркиране около него, както и за оптимизиране или премахване на трамвайното трасе. Трябва да се вземе предвид как предложените решения ще повлияят на трафика като цяло. Заданието за конкурса предвижда подобряване на пешеходните връзки. Трябва да се експонират и археологическите разкопки. Допуска се развитието на подземно ниво на площада, за да се свърже археологията под него с вече разкритите артефакти около ЦУМ.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни