Зимно или лятно часово време? Европейската комисия иска да сложи край на смените на часовото време, оставяйки на всяка страна сама да вземе решение. Избор, който би могъл да има последици в толкова различни области като се започне от здравето и се стигне до транспорта.

Франсоа дьо Рюжи е за отказ от смяната на времето и за "намаляване" на отклонението от естественото време на слънцето. Само че "трябва да се обсъди, за да се види какви биха могли да бъдат конкретните ефекти върху всекидневието и разхода за енергия", припомни министърът за екологичния преход в ефира на Франс 2.

Здраве

Като цяло "смяната на времето нарушава вътрешния часовник, който контролира различните ни биологични ритми", подчертава Вероник Фабр, която е експерт в Националния институт по здравеопазване и медицински изследвания (Inserm).

При преминаването към лятното време "недоспиването може да предизвика рязко отслабване на вниманието, сънливост, нервност или лошо настроение", посочва Фабр. Тази загуба на един час сън се вписва в рамките на по-общо недоспиване, което безпокои лекарите.

Различни изследвания сочат увеличение на инфарктите на миокарда или на сърдечните кризи след преминаването към лятното време.

"Априори ние все пак сме създадени, за да живее като спим", припомня Жоел Адриен, специалист по съня в парижката болница "Отел-Дийо".

Във Франция лятното време отговаря на два часа преди астрономическото време, а това "не е добра идея". Специалисти по биологичните ритми препоръчват да се запази зимното време.

Енергия

Смяната на време е била въведена във Франция през 1976 година след петролния шок с цел да се ограничи използването на изкуствено осветление. Според Агенцията за околната среда и контрола на енергията (Ademe), която през 2006 година започна изследване за оценка на енергийните последици от режима на лятното време, актуализирано през 2009-а, "смяната на часа позволява да се направят реални икономии на енергия и на въглероден диоксид, но те са скромни и почти нямат финансово изражение".

През 2010 година агенцията е пресметнала, че от осветление са били спечелени 440 гигаватчаса, което се равнява на потреблението на електричество за осветление на 800 000 домакинства, благодарение на преминаването към лятното часово време.

Земеделие

Земеделският свят е по-склонен да предпочете зимното време. "По време на жътвата в разгара на лятото има два часа разлика с астрономическо време. Поради това излизаме на полето по-късно и сме принудени понякога да приключим през нощта", обяснява Люк Смесарт, член на комисията по климатичните промени в Националната федерация на земеделските синдикати във Франция (FNSEA).

Земеделците, които много добре познават слънцето, "биха имали интерес от едно и също време цялата година", подчертава той.

Между другото смяната на часовото време "винаги е стресов момент за животните". За млекопроизводителите е важно доенето да се прави редовно, защото то е свързано с физиологично явление".

"Смяната на часовото време е направено по-скоро за един градски свят, отколкото за селски, който се съобразява с природния цикъл", допълва Смесарт.

Сигурността по пътищата

По-продължителните периоди на здрач заради преминаването към зимното време са увеличен риск за велосипедистите, пешеходците и придвижващите се с тротинетки. Изобщо неосветени или зле осветени, те стават по-слабо видими най-вече през часовете, когато хората пътуват от дома си до работата сутрин и вечер, когато се прибират.

През периода 2008-2017-а 43% на сто от загиналите по пътищата пешеходци са изгубили живота си между октомври и януари. Увеличава се и броят на инцидентите с велосипедисти.

"Не е много лесно да се види какъв ефект би имало това" (отмяната на различните часови времена), допълва Еманюел Барб, който се занимава с въпросите на сигурността по пътищата. "Това обаче би могло да избегне ефекта на стреса, защото едно нещо е сигурно и това е, че днес има ефект (върху смъртността) заради рязката промяна на осветеността от днес за утре".

Въздушен транспорт

Авиокомпанията се опасяват най-вече от организационния проблем, тъй като разписанията на полетите по правило се правят 12 до 18 месеца предварително. Друг проблем за тях е адаптирането с различните часови пояси. "От значение е да гарантираме едно разписание на европейско равнище като "приемем обща позиция по този въпрос", подчертава говорител на френския превозвач Air France.