Въвеждането на бонус-малус системата за определяне на цената на "Гражданската отговорност" отново е на дневен ред. Комисията за финансов надзор (КФН) организира днес нова обществена дискусия по темата.

Обсъждането започва в 9 часа и ще се състои в зала 3 на НДК в София. Капацитетът на залата е 1200 места, а в дискусията могат да участват всички, които са се регистрирали предварително или го направят днес от 8.30 часа на оформени пунктове на вход А4 на НДК.

"Бонус - малус" е система за изчисление на задължителната застраховка, която зависи от нарушенията на правилата за движение, извършени със съответния автомобил.

Проектът, разработен от КФН, предвижда скала, според която най-изрядните шофьори ще плащат с максимум 25% по-евтина полица, а най-недисциплинираните - с 400% оскъпяване от базовата цена. Един от спорните моменти на предложението е, че застраховката ще продължи да се плаща от собственика на автомобил, а не от шофьора, който я ползва. Кола, с която са правени пътни нарушения или е участвала в инциденти, дори продадена в последствие, ще продължава да си върни с утежненията, като преизчисление на цената ще се прави на годишна база. 

Под 1% са шофьорите, които ще плащат четири пъти по-скъпа "Гражданска отговорност", категоричен е Владимир Савов от КФН, цитиран от БНР:

"И ние такъв водач, съгласете се, че бихме предпочели да не е на пътищата, нали? Който има такива тежки нарушения"

За около 80% от шофьорите трябва да има поевтиняване на полицата, а трябва да се има предвид, че някои нарушения на правилника няма да влизат в оценката:

"Като караш в бус лентата, пречиш на обществения транспорт, но по-вероятно не създаваш и опасност за другите". 

При много нарушения се обмисля вариант, в който водачът може да прибегне до "ускорено чистене, когато човек си заплати някакъв вид наказание еднократно", обясни Николай Петков от комисията. Засега наказателни точки ще се трупат и на автомобила, което ще направи продажбата му втора ръка по-трудно, припомни той. 

Дори и новата система, разработена от "Ърнст&Янг", да бъде приета до края на годината, тя ще може реално да функционира след минимум 2 години. Причината - първата година ще се използва за събиране и систематизиране на огромен обем от информация за шофьорите и автомобилите и броя и вида на извършваните нарушения на пътя и предизвиканите инциденти. Асвен това трябва да се изгради система за връзка между МВР, КФН и застрахователите.