Нов спешен ремонт на приетия преди по-малко от година т.нар. антикорупционен закон предлага депутат от ГЕРБ. Причината - само преди 5 дни - в петък, Върховният касационен съд (ВКС) публикува тълкувателно решение на стария закон.
Магистратите обявиха, че няма как да се продължи процедура по конфискация на имущество, ако проверяваният е бил оправдан или разследването срещу него за кръга от престъпления, за които може да се иска отнемане на имоти, е било прекратено. Председателят на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно припобидобитото имущество (КПКОНПИ) Пламен Георгиев още тогава обяви, че решението не засяга действащите разпоредби. Но...
В първия работен ден от новата седмица - понеделник - в Народното събрание вече има законопроект, с който да се преодолее ефекта на тълкувателното решение на съда. Негов автор е председателят на правната комисия в парламента Данаил Кирилов от ГЕРБ.
С първата промяна в действащите текстове, внесена от Кирилов, той настоява в действащия закон изрично да се запише, че "не съставляват законова пречка за съществуването и надлежното упражняване на правото на иск за отнемане на незаконно придобитото имущество в полза на държавата прекратяването на наказателното произвоство или взимане в сила на присъда, с която подсъдимият е признат за невинен" за престъпления, които са основание за старт на проверка на имуществото.
В превод това значи, че ако прокурор започне разследване срещу лицето X, дори и това разследване да не стигне до съда или стигне, но лицето е оправдано, то имуществото му може да продължи да бъде обект на проверка и отнемане. В мотивите на Кирилов към законопроекта става ясно, че с новия текст ще се осъществи "действителната воля на законодателя". Депутатът в мотивите си се позовава на докладите на Европейската комисия от 2012 г. насам, в които държавата е била хвалена за регламентацията на т.нар. "гражданска конфискация".
По-любопитното е, че прави тълкуване на мотивите на съда, без да го споменава, позовавайки се на същите актове, послужили и на магистратите да обосноват тълкувателното си решение - евродирективи, решения на Конституционния съд и т.н. Мотивите на депутата са повече от 10 страници, като по-голямата част е посветена именно на този казус.
"Гражданската конфискация не представлява наказание за лицето. Наказателната отговорност се реализира с дейността на прокуратурата, която преследва извършителя на престъпната дейност. В много случаи обаче е трудно да се съберат годни доказателства, които да са достатъчни, за да се достигне до осъдителна присъда в наказателното производство. И в тези случаи необяснимото богатство може да бъде установено, а плодовете му да бъдат проследени и отнети", пише още в мотивите на проекта
Проверките на имущество - на практика вечни?
Данаил Кирилов предлага обаче в закона да се запише следното:
"Неспазването на срока за извършване на проверката по чл. 112, ал. 1 не води до прекратяване на производството пред съда, не е основание за недопустимост на исковете по ал. 1 и не погасява материалното право на държавата за отнемане на незаконно придобито имущество"
В мотивите си депутатът обяснява, че сроковете в закона са препоръчителни (инструктивни), тоест пожелателни, а не задължителни за КПКОНПИ да си свърши работата по дадена проверка. Целта на срока била "дисциплинираща" за служителите, а ако този срок бъде нарушен - то на служителите може да се търси дисциплинарна отговорност. Това обаче не трябва да пречи на гражданската конфискация, твърди Кирилов.
На практика това значи, че проверките за незаконно придобито имущество могат да продължават вечно без резултат, щом сроковете са само "по желание", а записвайти това изрично в закона съдилищата вече няма да могат да прекратяват искове на база на твърде дълги проверки. Каквато съдебна практива вече съществува - вече има съдебни решения за прекратяване на производства за отнемане на имущество на основание на това, че има случаи, в които КПКОНПИ не спазна сроковете, записани в закона - нито за продължителността на проверките, нито за това да вдесе иск в съда до 3 месеца след приключването им.
Висящите дела - по реда на новия закон
С другите промени в антикорупционния закон, които Кирилов предлага, директно се заобикаля ефекта от тълкувателното решение на ВКС, което на практика засягаше само производства по отнемане на имущество, започнали по стария закон. С решението на магистратите се очакваше поне 100 дела за конфискация да бъдат прекратени, защото хората, срещу които са, или са оправдани окончателно от съд, или наказателните производства на прокуратурата са прекратени.
Депутатът от ГЕРБ поправя този ефект, като предлага неприключилите производства по отменения закон да се довършат по действащия такъв. Досега процедурите продължавата по старите разпоредби. Такива а случаите, например, с Христо Бисеров, с банкера Цветан Василев и др.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни