Article_top

Руската държавна компания "Газпром експорт", поделение на "Газпром", не хареса по-високите тарифи за транзитни такси, заложени от "Булгартрансгаз" по планираната втора тръба на газопровода "Турски поток". Съгласно предварително заявените намерения на "Газпром" и българското правителство, тя е предвидена за България. Целта е синьото гориво да постъпва до планирания хъб "Балкан" и оттам да бъде отвеждано с газопровод до Сърбия.

Неодобрението бе публично изразено от Дмитрий Грачов, шеф на отдел "Логистика" в "Газпром експорт", по време на обществено обсъждане в Комисията по енергийно и водно регулиране (КЕВР). В енергийния регулатор се обсъждаха правилата за третата фаза на пазарния тест за интереса на търговци на газ да ползват бъдещата тръба до Сърбия, чиято стойност властта определи на близо 2.8 милиарда лева. Над 2.3 милиарда от тази сума е предвидена да се осигури от кредити.

Нормата на доходност е завишена, което води до по-високи тарифи, заяви днес Дмитрий Грачов. Представителят на руската компания смята, че всичките разходи по създаването на газопреносните мощности ще бъдат покрити за сметка на дългосрочното резервиране. 

Нормата на доходност определя и размера на транзитните такси, които очевидно са по-високи от сегашните, начислявани за преноса на руско синьо гориво по Трансбалканския газопровод, който спира от 1 януари 2020 г. 

Днешната процедура трябва да покаже дали има интерес от доставчици, което ще реши и съдбата на хъб "Балкан". Според представените от "Булгартрансгаз" документи за теста се предлагат мощности на входа на българската газова мрежа от Турция и на изхода за Сърбия. Обявените за резервиране на входа количества от 1 януари 2020 г. за 20 години са 15.8 млрд. куб. м годишно, а на изхода - 4 млрд. куб. м. с възможност за увеличаване на капацитета към Сърбия от 2021 г. до 11 млрд. куб. метра.

"Булгартрансгаз" ще използва за доставките и част от сегашната си инфраструктура в реверсивен режим. След съществуващата компресорна станция "Провадия" се планира нова - "Нова Провадия", след която да се построи газопровод до Сърбия (474 км), както и още една компресорна станция - "Расово", след което ще пресича границата край Зайчар.

Планира се процедурата за пазарния тест да се обяви на 21 декември, заедно с обществена поръчка за проектиране, доставка на материали и изграждане и въвеждане в експлоатация на разширението на газопреносната ни мрежа, което включва "Турски поток".

Според представителя на "Газпром експорт" дружества, които са в добро финансово положение, не са длъжни да предоставят финансово обезпечаване. По думите му това е прекалено високо изискване. 

Предвид международния характер на проекта, от "Газпром експорт" предлагат споровете във връзка с пренос на природния газ да се разгледат от Международен арбитражен институт, който е в Москва, но можело и в София.

"Въз основа на публикуването и разглеждането на документите, "Газпром Експорт" е готов да разгледа участие в процедурата Оpen season", изтъкна Грачов.

 

Руската държавна компания "Газпром експорт", поделение на "Газпром", не хареса по-високите тарифи за транзитни такси, заложени от "Булгартрансгаз" по планираната втора тръба на газопровода "Турски поток". Съгласно предварително заявените намерения на "Газпром" и българското правителство, тя е предвидена за България. Целта е синьото гориво да постъпва до планирания хъб "Балкан" и оттам да бъде отвеждано с газопровод до Сърбия.

Неодобрението бе публично изразено от Дмитрий Грачов, шеф на отдел "Логистика" в "Газпром експорт", по време на обществено обсъждане в Комисията по енергийно и водно регулиране (КЕВР). В енергийния регулатор се обсъждаха правилата за третата фаза на пазарния тест за интереса на търговци на газ да ползват бъдещата тръба до Сърбия, чиято стойност властта определи на близо 2.8 милиарда лева. Над 2.3 милиарда от тази сума е предвидена да се осигури от кредити.

Нормата на доходност е завишена, което води до по-високи тарифи, заяви днес Дмитрий Грачов. Представителят на руската компания смята, че всичките разходи по създаването на газопреносните мощности ще бъдат покрити за сметка на дългосрочното резервиране. 

Нормата на доходност определя и размера на транзитните такси, които очевидно са по-високи от сегашните, начислявани за преноса на руско синьо гориво по Трансбалканския газопровод, който спира от 1 януари 2020 г. 

Днешната процедура трябва да покаже дали има интерес от доставчици, което ще реши и съдбата на хъб "Балкан". Според представените от "Булгартрансгаз" документи за теста се предлагат мощности на входа на българската газова мрежа от Турция и на изхода за Сърбия. Обявените за резервиране на входа количества от 1 януари 2020 г. за 20 години са 15.8 млрд. куб. м годишно, а на изхода - 4 млрд. куб. м. с възможност за увеличаване на капацитета към Сърбия от 2021 г. до 11 млрд. куб. метра.

"Булгартрансгаз" ще използва за доставките и част от сегашната си инфраструктура в реверсивен режим. След съществуващата компресорна станция "Провадия" се планира нова - "Нова Провадия", след която да се построи газопровод до Сърбия (474 км), както и още една компресорна станция - "Расово", след което ще пресича границата край Зайчар.

Планира се процедурата за пазарния тест да се обяви на 21 декември, заедно с обществена поръчка за проектиране, доставка на материали и изграждане и въвеждане в експлоатация на разширението на газопреносната ни мрежа, което включва "Турски поток".

Според представителя на "Газпром експорт" дружества, които са в добро финансово положение, не са длъжни да предоставят финансово обезпечаване. По думите му това е прекалено високо изискване. 

Предвид международния характер на проекта, от "Газпром експорт" предлагат споровете във връзка с пренос на природния газ да се разгледат от Международен арбитражен институт, който е в Москва, но можело и в София.

"Въз основа на публикуването и разглеждането на документите, "Газпром Експорт" е готов да разгледа участие в процедурата Оpen season", изтъкна Грачов.

Коментари

Гоце Доганов's picture
Гоце Доганов
Гоце Доганов Будов

Енергетика



Енергетика
Комерсант: Новите норми на ЕС може да оставят „Северен поток 2“ полупразен за дълго
Гоце Доганов's picture
Гоце Доганов
Гоце Доганов Будов

НИТО ДУМА ЗА ТУРСКИЯ!

НИТО ДУМА ЗА ТУРСКИЯ!

Йотингер: Южен газов коридор ще промени играта
от 3e-news
19.2.2019 | 10:39



„Южният газов коридор“, който предвижда транспортиране на азербайджански газ за Европа ще доведе до промяна на играта за Европейския съюз (ЕС), тъй като през 2020 г. по него за пръв път ще бъде доставен газ от Каспийско море до Европа, съобщава в ексклузивно интервю за азербайджанската агенция Trend еврокомисарят по бюджета и човешките ресурси Гюнтер Йотингер.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията