Близо седмица след новогодишното обръщение на президента Румен Радев коментарите продължават да резонират като акапелно изпълнение в християнски храм. Някои го определиха като силно опозиционно обръщение. Други се възмутиха, че им е бил развален празникът - вместо позитивни пожелания била изпълнена мрачна политическа реч срещу управляващите. 

Дискусията обаче заглуши един друг сюжет. Мнозина зрители обърнаха внимание на излъчения анимационен клип точно преди президентското обръщение - нещо нетрадицинно за новогодишната програма на обществената телевизия.

 

Анимационното филмче с продължителност малко повече от минута ни пренася назад във времето на хан Кубрат и разказва за неговия завет за снопа пръчки. Основният лирически герой обаче не е на смъртен одър, останалите мъже около него се събират в кръг, в чиито център е знакът на Северноатлантическия алианс – НАТО. След като един по един правят опити да счупят поотделно няколко пръчки, на последния се пада да прекърши цял сноп и, разбира се, не успява. Накрая видеото завършва с посланието „Съединението прави силата“, изписано и на английски език Unity is our force, каквото беше и посланието на българското европредседателство през 2018 г.

Всичко това предизвика интерес каква е целта на авторите, които стоят зад видеото, колко струва излъчването му в праймтайма на обществената телевизия и най-вече защо първото и вероятно единствено излъчване на видеото е точно преди обръщението на президента Румен Радев. 

Клуб Z изпрати въпроси към Атлантическия клуб в България и пресцентъра на Българската национална телевизия на 3 януари. На 7 януари се отзова единствено Соломон Паси, президент на Атлантическия клуб в България. 

„Търсехме най-силен ефект в най-силната зрителска минута.  Похвално е, че ръководството на БНТ взе държавническо решение - да лансира консенсусен национален приоритет по най-естетски начин в най-точния момент“, заяви Соломон Паси. 

От неговите отговори се разбира още, че авторите на видеото не са платили нищо на обществената телевизия за излъчването му в най-гледаното време на БНТ в новогодишната нощ.

Атлантическият клуб е носител на правата и предостави клипа на БНТ съвсем безплатно и дори не сме влизали в изкушението да го комерсиализираме“, добавя Соломон Паси.

Отговорите на Соломон Паси, президент и основател на Атлантическия клуб в България. 

- Откъде дойде идеята за анимацията? И какво е посланието, което отправяте?

- Атлантическият клуб отдавна прозря дълбокия паралел между завета на хан Кубрат и основополагащия принцип на НАТО: и двата се свеждат до солидарността, прокламирана в девиза на Третата българска държава - “Съединението прави силата”.

Конкретният клип (заедно с още два) са по идея на Атлантическия клуб и са елемент от усилията на НАТО за публична дипломация, информация и образование. В този проект ние имаме поддържаща роля, а българското правителство, специално Министерството на външните работи и Министерството на отбраната ръководят и координират проекта.

През 2019 г. ще отбележим 70-годишнината на НАТО, 15-годишнината на нашето членство, 30 години от падането на Берлинската стена, а и Атлантическият клуб - единственият, създаден във Варшавския договор - навлиза в 29-ата си година. И това са все поводи за образоване на новите поколения. Да не забравяме, че членството в НАТО беше един от най-важните жалони към членството ни в ЕС, което до 2004 г. съвсем не ни беше “в кърпа вързано”.

Клиповете са произведени от "МираМар филм" - автори на емблематичните филми "Дзифт", Love.net и "Вездесъщия", предложен от България за "Оскар". Анимационният клип за Кубрат е високоестетичен продукт в духа на десетилетните международно признати традиции на българската анимация.

- Колко пъти ще бъде излъчвано видеото в ефира на БНТ?

- Можеше ли човек да предвиди колко пъти ще бъдат излъчвани анимационните филми на Доню Донев, Тодор Динов, Стоян Дуков...? Така е и с творчеството на "МираМар филм".

Клипът с легендата за Кубрат е 3 в 1:
• на разбираем език и мигновено обяснява на зрителя “Що е НАТО?”;
• рекламира пред света традициите на България;
• показва, че с присъединяването си към НАТО през 2004 г. България се върнала към древните си корени на солидарността.

Вероятно тази легенда си струва да бъде излъчвана вечно...

- Защо решихте да го излъчите точно преди речта на президента в новогодишната нощ?

- Търсехме най-силен ефект в най-силната зрителска минута. Похвално е, че ръководството на БНТ взе държавническо решение - да лансира консенсусен национален приоритет по най-естетски начин в най-точния момент. Виждам, че БНТ започва да дава нов тон в националната журналистика, в който културата надвива чалга популизма в политиката - това е добре за подрастващите поколения, добре за страната ни.

- Появиха се коментари, че това е контраобръщение, излъчено преди тържественото слово на държавния глава? Как гледате на подобни твърдения? 

- Не съм чул подобна теза, развита от сериозен автор. Но демокрацията допуска и белетристични фикции, които ще оставя без коментар.

Ние преди всичко уважаваме държавните институции, и специално първата по протокол сред тях — институцията президент. А и персонално ген. Румен Радев (преди да е избран за президент) беше впечатляващ летец и командир на базата, от която аз два пъти летях с F-16, и той ме е напътствал, за което съм му благодарен.

- Колко струва излъчването на видеото в ефира на БНТ в новогодишната нощ?

- Атлантическият клуб е носител на правата и предостави клипа на БНТ съвсем безплатно и дори не сме влизали в изкушението да го комерсиализираме. Така че разходът е същият като за излъчването на всеки преотстъпен на БНТ художествен или образователен 1-минутен клип. Каквато и да е цената (не съм я пресмятал), тя е нищожна, сравнена с многократно по-голямата възвръщаемост като реклама на страната и възпитание на подрастващите.

- Ще бъдат ли използвани други телевизионни канали и интернет платформи за разпространение на анимацията?

- Засега нямаме договор за ексклузивно излъчване с никоя медия, така че сме свободни да го тиражираме и занапред по наша преценка. Краткият отговор е: “Да.”

Клуб Z изпрати следните въпроси до БНТ, на които все още няма отговори:

Как е взето решението видеото да бъде излъчено преди обръщението на президента? Това по желание на Атлантическия клуб в България ли е?

Колко струва излъчването на въпросното видео?

Ако има договор за излъчването на видеото, колко пъти трябва да бъде излъчено в ефир и в кои часове според заплатената сума?