Article_top

Новината за напрежението между България и Либия във връзка със задържания у нас либийски кораб предизвика коментари в социалните мрежи. Вчера Либия обяви, че ще задържа всеки български кораб, влязъл в нейните пристанища. Това е в отговор на действията "Морска администрация" и Гранична полиция, които са съдействали на частен съдебен изпълнител за конфискуването на кораб, собственост на либийската държавна корабна компания G.N.M.T.C.

Според сайта "Биволь" либийският танкер BADR е бил арестуван на пристанище Бургас през ноември 2017 г., след като "Булгаргеомин лтд." ДЗЗД е представил фалшива морска ипотека върху плавателния съд за обезпечаване на вземания на фалиралата държавна компания "Булгаргеомин" ЕАД. Няколко съдебни решения обявяват ареста му за неправомерен.

Ето какво коментира Радан Кънев:

"Не виждам нищо изненадващо държава, която допуска конфискация на частна собственост на база обвинение*, а не присъда, да организира и отвличане на кораби.

Съвсем логично е. В Джамайка на Хенри Морган е имало повече законност и собственост. Нещо като британски васал все пак, не османски.

*Особено показателно е, че прокуратурата подкрепя конфискация без присъда - значи тя предполага, че обвинителните й актове са кухи и безнадеждни.

Същото и с пребоядисания кораб."

 

Ето и коментара на Евгений Дайнов:

"Искам позиция от юрист международник: ако заради отвлечения от българската държава кораб страната бъде международно обявена за пиратска - т.е. наравно със Сомалия, това какво отражение дава върху отношенията с ЕС и с НАТО?"

 

Спорът за либийския кораб е частно-правен, но придоби дипломатически оттенък. Това каза транспортният министър Росен Желязков пред БНТ във връзка с обвиненията на Либия, че България е участвала в отвличането на кораб в Черно море.

"Безспорно става въпрос за частно-правни взаимоотношения с международен елемент - вземане на българска компания "Булгаргеомин" от 1989 г., които са признати от либийските власти през този некратък период. Компанията е претърпяла трансформации през несъстоятелност, с продажба на предприятие заедно с правата и задълженията, но в крайна сметка се стига до това, че българската компания е упражнила морската ипотека, която документите сочат, че е учредена в Гърция. В края на 2017 г. корабът е арестуван, а впоследствие му се забранява отплаването, докато траят процедурите през ЧСИ. Тези действия водят до възлагане на публична продан на кораба на "Булгаргеомин", която компания сменя регистрацията на кораба в Панама. Корабът е под панамски флаг и на 27 декември 2018 г., след предоставяне на необходимите документи на "Морска администрация", корабът получава разрешение да отплава. В момента това, която знаем за локацията, е около 20 мили от Созопол в изключителната икономическа зона извън териториалните води на България."

Това обясни Желязков.

 

 

Новината за напрежението между България и Либия във връзка със задържания у нас либийски кораб предизвика коментари в социалните мрежи. Вчера Либия обяви, че ще задържа всеки български кораб, влязъл в нейните пристанища. Това е в отговор на действията "Морска администрация" и Гранична полиция, които са съдействали на частен съдебен изпълнител за конфискуването на кораб, собственост на либийската държавна корабна компания G.N.M.T.C.

Според сайта "Биволь" либийският танкер BADR е бил арестуван на пристанище Бургас през ноември 2017 г., след като "Булгаргеомин лтд." ДЗЗД е представил фалшива морска ипотека върху плавателния съд за обезпечаване на вземания на фалиралата държавна компания "Булгаргеомин" ЕАД. Няколко съдебни решения обявяват ареста му за неправомерен.

Ето какво коментира Радан Кънев:

"Не виждам нищо изненадващо държава, която допуска конфискация на частна собственост на база обвинение*, а не присъда, да организира и отвличане на кораби.

Съвсем логично е. В Джамайка на Хенри Морган е имало повече законност и собственост. Нещо като британски васал все пак, не османски.

*Особено показателно е, че прокуратурата подкрепя конфискация без присъда - значи тя предполага, че обвинителните й актове са кухи и безнадеждни.

Същото и с пребоядисания кораб."

 

Ето и коментара на Евгений Дайнов:

"Искам позиция от юрист международник: ако заради отвлечения от българската държава кораб страната бъде международно обявена за пиратска - т.е. наравно със Сомалия, това какво отражение дава върху отношенията с ЕС и с НАТО?"

 

Спорът за либийския кораб е частно-правен, но придоби дипломатически оттенък. Това каза транспортният министър Росен Желязков пред БНТ във връзка с обвиненията на Либия, че България е участвала в отвличането на кораб в Черно море.

"Безспорно става въпрос за частно-правни взаимоотношения с международен елемент - вземане на българска компания "Булгаргеомин" от 1989 г., които са признати от либийските власти през този некратък период. Компанията е претърпяла трансформации през несъстоятелност, с продажба на предприятие заедно с правата и задълженията, но в крайна сметка се стига до това, че българската компания е упражнила морската ипотека, която документите сочат, че е учредена в Гърция. В края на 2017 г. корабът е арестуван, а впоследствие му се забранява отплаването, докато траят процедурите през ЧСИ. Тези действия водят до възлагане на публична продан на кораба на "Булгаргеомин", която компания сменя регистрацията на кораба в Панама. Корабът е под панамски флаг и на 27 декември 2018 г., след предоставяне на необходимите документи на "Морска администрация", корабът получава разрешение да отплава. В момента това, която знаем за локацията, е около 20 мили от Созопол в изключителната икономическа зона извън териториалните води на България."

Това обясни Желязков.

 

Коментари

Чичо Хаджи's picture
Чичо Хаджи
chris_vicom

Пирати

Почвам да се оглеждам за малки бързоходни катери...

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията

Анкета

Кой ще понесе отговорността за НАПлийкс?