Набързо и без много обсъждане – това е рецептата, по която Варна започна да възстановява един от стадионите си, но веднага след това реши да прокара през него булевард. Правителството отпусна 80 милиона от националния бюджет и главният приоритет се оказа усвояването на парите.
…
В края на април 2018 г. една въздушна снимка на варненския бул. „Васил Левски“ обиколи социалните мрежи и събра стотици иронични коментари. На нея се вижда как новото трасе на булеварда минава през трибуните на градския стадион „Спартак“.
Снимката направи за смях местната администрация, но и даде основание за подозренията, че проектът за реконструкция на булеварда на стойност 113 млн. лв., от които 80.5 млн. лв. национално финансиране, се извършва без технически проект – на око.
„Г-н Борисов, помогнете!“
Срещата му с фенклуба на отбора се състоя на 30 октомври 2017 г. в присъствието на министрите на младежта и спорта Красен Кралев и на финансите Владислав Горанов. След нея премиерът обяви, че двамата са получили разпореждане да осигурят 1 млн. лв. за ремонт на стадиона, занемарен от години. Но за изненада на всички в края на февруари 2018 г. вместо ремонт започна разрушаване на трибуните му.
Заради страха си от факлите на футболните фенове на мястото веднага пристигнаха кметът на Варна Иван Портних и председателят на общинския съвет Тодор Балабанов. Привидно изненадани, двамата огледаха обстaновката, след което публично обещаха, че повече „нито една седалка няма да бъде бутната от трибуните“ на стадиона заради ремонта на бул. „Васил Левски“. Само месец по-късно се случи точно обратното – част от трибуните бяха не само „бутнати“, но през тях мина цял булевард.
Този път привържениците на „Спартак Варна“ пошумяха из социалните мрежи, но не излязоха на улицата. Причината за тази тишина бе обещанието на Портних, че от местния бюджет ще им бъдат отпуснати 100 хил. лв., за да отпразнуват в края на лятото 100-годишнината на клуба си. Парите бяха гласувани от общинския съвет на града в края на април, а така гафът с неизпълненото обещание, че стадионът няма да пострада при ремонта на булеварда, беше прикрит. Но друг, далеч по-сериозен гаф неочаквано стана публичен и разкри причините за „катастрофата“ между стадион и булевард.
Първо парите!
Справка в електронния архив на Община Варна показа, че реконструкцията на булеварда се извършва по стар, нереализиран проект. Договорът за актуализирането му бе подписан от местната администрация на 11 октомври 2017 г. Само два дни по-късно – на 13 октомври, с правителствено постановление за новото трасе на бул. „Васил Левски“ бяха отпуснати 80.5 млн. лв. А това означава, че финансирането му със средства от Националния бюджет бе станало без проектно-сметна документация, без количествено-стойностни сметки и ред други важни документи.
Не по-малко куриозни се оказаха и други два факта. Първо – публичното обсъждане на проекта се състоя едва на 20 ноември 2017 г., т.е. повече от месец, след като заданието за адаптиране на стария му вариант вече бе възложено. И второ – стойността на обществената поръчка за тази дейност – 830 хил. лв. без ДДС, се оказа два пъти по-висока от платената за изработката на ориги- налния проект.
Според първите прогнозни срокове булевардът трябваше да е готов в основни линии до края на 2018 г. След като стана ясно, че този срок е свръхоптимистичен, церемонията по рязането на лентата бе отложена за лятото на 2019 г. – срок, който също изглежда твърде амбициозен. Но ефектът от бързането стана явен много по-рано.
Няколко снимки
След дълго отлагане и няколко отказа за предоставяне на информация част от работната визия на градската магистрала „Васил Левски“ във Варна се появи в сайта на местната администрация чак в средата на ноември 2017г. Тя съдържаше единствено графична част и няколко компютърни визуализации. Още тогава от неправителствената организация „Камара на геодезистите в България“ коментираха, че противно на професионалните правила проектът не е изработен върху кадастралната карта на трасето, по което трябва да минава булевардът, а върху негови скрийншотове. По тази причина в публикувания проект имаше и ред несъответствия в регулационните граници на бъдещия булевард. За това говореха плановете на тротоари, чиято ширина не отговаряше на стандартите, зададени със Закона за устройство на територията. Т.нар. линии на отчуждение не преминаваха върху имотите, които трябваше да бъдат откупени от собствениците им за изграждане на кръстовищата. При това положение се оказа, че част от тях трябва да бъдат построени върху частни терени, което направи непредвидими и разходите за от- чуждителни процедури.
Някои допълнителни разходи
По данни на Община Варна „с оглед неприключили съдебни и други институционални процедури“ прогнозната стойност на компенсациите бе около 25.2 млн. лв. Но като се вземат предвид няколко решения на Административния съд в града от последните месеци, тази сума най-вероятно ще се окаже твърде далече от окончателната.
При едно от решенията компенсацията за застроен терен от 2.6 хил. кв.м беше увеличена от 438 хил. лв. на над 820 хил. лв. По друга жалба за имот от 174 кв.м и повече от 100 кв.м застроена площ собствениците му получиха 408 хил. лв. вместо определените 338.4 хил. лв. В трети случай компенсация от около 40 хил. лв. бе завишена до над 78 хил. лв.
Според публикация в „Дневник“, където са цитирани отговори на въпроси, изпратени до общинския пресцентър във Варна, прогнозната сума на обезщетенията за отчуждителните процедури не влиза в размера на инвестицията, предвидена за реконструкцията на бул. „Васил Левски“. Така излиза, че дори в идеалния случай, в който разходите за компенсиране на собственици не надхвърлят прогнозните 25.2 млн. лв., Варна неизбежно ще трябва да изхарчи по проекта си допълнителна сума в размер на над 30% от парите, отпуснати за него от националния бюджет.
Парите нямат значение
Като се има предвид, че само до март 2018 г. на различен етап в процедури по принудително отчуждаване са били 140 обекта, попадащи в трасето на бъдещия бул. „Васил Левски“, „икономическата целесъобразност на реконструкцията става твърде спорна. Но логиката на пра- вителството и местната власт при финансирането на проекта е съвсем различна. В нея целта оправдава всеки разход, дори и най-безразсъдния.
Ако работата по новото трасе на бул. „Васил Левски“ върви без проблеми, финалната є част трябва да съвпадне с активната фаза от подготовката за редовните местни избори през следващата година.
* Текстът е публикуван в "Черна книга на правителственото разхищение" за 2018 г. Проектът е на фондация "Фридрих Науман". Всички текстове са свободни за публикуване с цел да стигнат до възможно най-много хора. Съдържанието на изданието за 2018 г., както и на предишните 3 броя можете да видите ТУК.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни