Неизвестен досега ръкопис на продължение на „Портокал с часовников механизъм” на Антъни Бърджес бе открит в архивите на писателя. „A Clockwork Condition” ("Състоянието на часовниковия механизъм") е около 200 страници, събира размишленията на Бърджес за човешкото състояние и доразвива темите, поставени в романа му от 1962 г., съобщава Би Би Си.

„Портокал…“ проследява опита на държавата да „превъзпита” престъпен тийнейджър. А незавършеното продължение на най-известния роман на Бърджес е описан като „една част философски размишления, една част автобиография”. В ръкописа писателят е изложил и мнението си за екранизацията на книгата му от Стенли Кубрик. През 1971 г. режисьорът заснема филма „Портокал с часовников механизъм” с Малкълм Макдауъл в ролята на Алекс Деларж. Неговата садистична банда се занимава с грабежи, убийства, изнасилвания и мъчения в света на една тоталитарна държава. Филмът е изтеглен от киносалоните във Великобритания от самия Кубрик.

Едва след смъртта на режисьора през 1999-а филмът отново тръгва по екраните. В Америка „Портокал…“ постига голям успех в боксофиса и дори е номиниран за „Оскар” през 1972 г. (статуетката печели „Френска връзка”).

Ръкописът за „A Clockwork Condition” никога не е публикуван, намерен е сред документите в дома на Бърджес край Рим. След като имотът е продаден през 1993 г., архивите на писателя са преместени в Манчестър и описани от международната фондация „Антъни Бърджес”, която се грижи за наследството му. Там може да се срещне и обяснение на необичайното заглавие на книгата на живота му.

„През 1945 г., на връщане от армията, чух един 80-годишен лондончанин в пъб да коментира, че нещо е „толкова откачено, колкото портокал с часовников механизъм” – пише Бърджес в един откъс. – В продължение на почти 20 години исках да го използвам като заглавие на нещо… Това бе традиционна тропа и трябваше да озаглави творба, която комбинира мисълта за традицията с нетрадиционна техника.”

А продължението разширява контекста на „Портокал с часовников механизъм”, затвърждава мнението му за престъпление, наказание и упадъчното влияние на визуалната култура, обобщава проф. Андрю Бизуел, професор по английски в университета „Метрополитън” в Манчестър. Той смята, че Бърджес умишлено изоставя ръкописа си, защото осъзнава, че „е писател, а не философ”.

Бърджес все пак публикува автобиографичен роман, който се занимава със същите теми – „The Clockwork Testament, or Enderby’s End”, който излиза през 1974 г.

Площад Славейков