Холандските железници се съгласиха да изплатят около 50 млн. евро за хилядите хора, които са били транспортирани с тяхна помощ към нацистките лагери на смъртта, съобщава "Гардиън".

Рогер ван Бокстел, главният изпълнителен директор на държавната железопътна компания Недерландзе Споорвеген, съобщи, че е време компанията да направи жест на смирение. От железниците вече поднесоха извинение през 2005 г., това е следваща крачка.

Официален доклад препоръча компанията да направи предложения да плати компенсации на 500 оцелели от лагерите и на още 5500 наследници или роднини на починалите.

Решението идва след тригодишна битка на 83-годишния Сало Мюлер, бивш физиотерапевт на "Аякс", чиито родители са били транспортирани до Аушвиц, където са намерили смъртта си в газовите камери.

Мюлер написа книга, издадена през 2017 г., в памет на родителите си. Тя е озаглавена "Ще се видим довечера" и "Обещай да бъдеш добро момче" - това са последните думи на майка му, преди да я отведат.

Въпреки че преди 14 години холандските железници изразиха съжаление за съучастието си през Втората световна война, от компанията отказваха да платят компенсации. Поне докато Мюлер не заплаши, че ще се стигне до съд, като нае известен холандски адвокат по човешките права, Лисбет Зегвелд.

За транспортните си услуги към нацистите държавната холандска жп компания е получила 2,2 млн. британски лири, изчиселно в днешни пари. Извършената "услуга" е отвеждането на 102 хил. евреи в концентрационните лагери из цяла Европа. Последният влак потегля на 13 септември 1944 г., малко преди голяма част от персонала на компанията да обяви стачка в опит да ускори края на германската окупация.

Според плана за компенсации, изготвен от комисията и приет от компанията, железниците трябва да изплатят по 15 400 евро на всеки оцелял, 7500 евро на вдовец или вдовица и 5000 евро на деца на жертвите. По предварителни изчисления компанията ще плати между 40 и 50 млн. евро.

Мюлер коментира пред медии, че е "80 на сто удовлетворен от решението".

През 2014 г. френската жп компания SNCF се съгласи да плати 40 млн. британски лири заради ролята си в транспортирането на 76 хил. евреи в нацистки концлагери.