Има риск страната да влезе в новата 2015 г. без закон за бюджета, пише в анализ на ръководената от бившия премиер Лаборатория за управление на риска към Нов български университет. Автор на текста е Димитър Бъчваров.
Необходимо е законопроектът за актуализация да бъде приет до първата седмица на ноември, в противен случай следващото редовно правителство ще изпусне сроковете за съставяне и представяне в Народното събрание на Бюджета на страната за 2015 г., пише в документа.
Според доклада актуализацията на бюджета е без алтернатива, защото действащият закон се основава на неверни прогнози и допускания, опровергани от фактите и отчетите за макрорамката, за приходите и разходите, и за дефицита на бюджета.
Рискът от банкова криза още не е напълно елиминиран.
Този закон не може да посрещне и неутрализира риска от банкова криза след въвеждането на специален надзор в Корпоративна търговска банка (КТБ) - Търговска банка Виктория (ТБВ) и провеждането на спасителната операция в Първа инвестиционна банка (ПИБ) с 1,23 млрд. лв., отпуснати поради това до края на ноември, смята авторът.
За да се предотврати риска от банкова криза БНБ трябва да води преговори за намиране на решение за КТБ-ТБВ и отделно, за узаконяване на дадения заем на ПИБ. БНБ не може да договори решение в краткия срок до 20 ноември без правителството да ѝ е дало възможност за това поради ограниченията на Закона за БНБ.
Според оценката на лабораторията, предложения мотивите в предложения проект за актуализация са добре обосновани, съдържат ясни и убедителни аргументи за очакваното неизпълнение на приходите.
Но авторът смята, че проектозаконът отразява обективно само промените в приходната част. Основният недостатък е отнасянето на общия размер на завишените разходи от 448,5 млн. лв. единствено в разходното перо „Резерв за непредвидени и/или неотложни разходи“, което компрометира аргументите и разчетите за неотложна необходимост от допълнително финансиране на ключови държавни функции, които са посочени в мотивите.
Освен това създаването на новото разходно перо „За структурни и допълнителни фискални мерки“, което поема цялото увеличение на разходите, създава несигурност по отношение на целесъобразността, защото подобен разход не е дефиниран в единната бюджетна класификация. Проблемът е, че това открива възможности да се правят допълнителни разходи по усмотрение на министъра и в разрез с необходимостите и целите, посочени в мотивите.
Със сигурност избраният подход ще бъде остро критикуван от опозицията в бъдещото Народно събрание като условие за волунтаризъм и непрозрачно харчене на средства с цел финансов комфорт на следващия министър-председател и следващия кабинет, смята анализаторът.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни