Article_top

Британските законодатели ще задействат тази седмица плановете си да попречат на министър-председателя Борис Джонсън да изведе страната от Европейския съюз без сделка за напускане. 
Джонсън казва, че все още иска да убеди Брюксел да му даде подобрено споразумение за напускане, но ако трябва, на 31 октомври ще напусне и без да го има.

Крехко мнозинство от законодатели в парламента по-рано беше гласувало да се опита да възпре такъв резултат, известен като Брекзит "без сделка". Но само няколко седмици преди крайния срок и предвид ограниченото време на парламента да се заеме с това, какви възможности имат законодателите да спрат министър-председателя?

Промяна на закона

Британският закон гласи, че страната ще приключи членството си в ЕС на 31 октомври. Тази дата може да бъде променена само от действащото правителство.

Това означава, че членовете на парламента трябва да намерят начин да приемат закон, който изисква Джонсън да поиска от ЕС да отсрочи Брекзит и тогава, ако ЕС се съгласи с молбата, да направят нужните промени в националното законодателство.

При изключителни обстоятелства, промяна в закона може да бъде използвана дори за принуждаване на Джонсън да оттегли правителственото намерение за напускане на ЕС. Приемането на закон срещу желаното от правителството обаче не е лесно, защото министрите имат почти пълен контрол върху програмата на парламента.

За да бъде направено това, се изисква законодателите да преодолеят три главни препятствия: да намерят процедурна възможност да изземат дневния ред в парламента; да спечелят няколко гласувания, за да прокарат законопроект в долната камара; и тогава да спечелят поредица от гласувания в горната камара. Всеки етап е изпълнен с рискове.

Налагане на контрол върху парламентарната програма вероятно ще изисква помощ от председателя на камарата на общините Джон Бъркоу, който в миналото е подкрепял усилия да се попречи на напускане без сделка. Опозиционната Лейбъристка партия се надява да използва извънреден дебат идната седмица, за да го направи, но този начин не е изпробван.

За да бъдат спечелени гласувания в 650-местната камара на общините, ще трябва членове на управляващата Консервативна партия на Джонсън да се опълчат на лидера си. В миналото те са давали да се разбере, че са склонни да го направят, но някои неотдавнашни решения бяха взети само с един глас мнозинство.

Камарата на лордовете, която е до голяма степен проевропейска, също може да се окаже препъникамък, ако евроскептични консервативни законодатели в нея се опитат да правят обструкции.

Най-вече, всяка от тези стъпки изисква парламентарно време, което не достига, след като Джонсън обяви в сряда, че ще разпусне парламента за повече от месец от средата на септември до средата на октомври.

Въпреки това този подход веднъж вече беше успешен - по-рано тази година, когато парламентът прие закон, изискващ тогавашната министър-председателка Тереза Мей да отложи Брекзит. В крайна сметка тя реши така или иначе го направи, затова резултатността на това законодателстване не беше напълно изпробвана.

Смяна на правителството

Парламентът може да свали правителството на Джонсън с вот на недоверие и да създаде две възможности законодателите да се опитат да спрат Брекзит без сделка.

На първо място, ако правителството загуби вот на недоверие, това може да доведе до избори, с които да дойде на власт ново правителство със стратегия или да отложи Брекзит, или да отмени решението за напускане на ЕС.

Но е изцяло във властта на Джонсън да отложи всякакви избори за след 31 октомври и неговите помощници показаха, че той е склонен да направи тази стъпка, за да гарантира, че Великобритания ще напусне ЕС. 

Вторият начин не е изпробван и е по-труден за предсказване. Загуба на вот на доверие ще даде начало на 14-дневен период, в който трябва да бъде формирана нова администрация.

Ако мнозинството, гласувало срещу Джонсън, е в състояние да докаже, чрез гласуване в парламента, че може да формира стабилно алтернативно правителство, то може да се опита да удължи членството на Великобритания в ЕС след 31 октомври.

Досега обаче съперничещите партии се отнасяха неохотно към сплотяване около един кандидат, който да оглави алтернативно правителство.

А и изборното законодателство, което позволява това, влезе в сила през 2011 г. и никога не е било прилагано по този начин. То беше критикувано, че не дава ясно определение как точно функционира 14-дневният период и кой и какво точно има власт да прави през това време.

Джонсън би могъл да твърди, че не е длъжен да подава оставка, да реши да издържи докато не бъде задействана процедура за насрочване на избори и тогава да свика такива избори след 31 октомври.

 

Британските законодатели ще задействат тази седмица плановете си да попречат на министър-председателя Борис Джонсън да изведе страната от Европейския съюз без сделка за напускане. 
Джонсън казва, че все още иска да убеди Брюксел да му даде подобрено споразумение за напускане, но ако трябва, на 31 октомври ще напусне и без да го има.

Крехко мнозинство от законодатели в парламента по-рано беше гласувало да се опита да възпре такъв резултат, известен като Брекзит "без сделка". Но само няколко седмици преди крайния срок и предвид ограниченото време на парламента да се заеме с това, какви възможности имат законодателите да спрат министър-председателя?

Промяна на закона

Британският закон гласи, че страната ще приключи членството си в ЕС на 31 октомври. Тази дата може да бъде променена само от действащото правителство.

Това означава, че членовете на парламента трябва да намерят начин да приемат закон, който изисква Джонсън да поиска от ЕС да отсрочи Брекзит и тогава, ако ЕС се съгласи с молбата, да направят нужните промени в националното законодателство.

При изключителни обстоятелства, промяна в закона може да бъде използвана дори за принуждаване на Джонсън да оттегли правителственото намерение за напускане на ЕС. Приемането на закон срещу желаното от правителството обаче не е лесно, защото министрите имат почти пълен контрол върху програмата на парламента.

За да бъде направено това, се изисква законодателите да преодолеят три главни препятствия: да намерят процедурна възможност да изземат дневния ред в парламента; да спечелят няколко гласувания, за да прокарат законопроект в долната камара; и тогава да спечелят поредица от гласувания в горната камара. Всеки етап е изпълнен с рискове.

Налагане на контрол върху парламентарната програма вероятно ще изисква помощ от председателя на камарата на общините Джон Бъркоу, който в миналото е подкрепял усилия да се попречи на напускане без сделка. Опозиционната Лейбъристка партия се надява да използва извънреден дебат идната седмица, за да го направи, но този начин не е изпробван.

За да бъдат спечелени гласувания в 650-местната камара на общините, ще трябва членове на управляващата Консервативна партия на Джонсън да се опълчат на лидера си. В миналото те са давали да се разбере, че са склонни да го направят, но някои неотдавнашни решения бяха взети само с един глас мнозинство.

Камарата на лордовете, която е до голяма степен проевропейска, също може да се окаже препъникамък, ако евроскептични консервативни законодатели в нея се опитат да правят обструкции.

Най-вече, всяка от тези стъпки изисква парламентарно време, което не достига, след като Джонсън обяви в сряда, че ще разпусне парламента за повече от месец от средата на септември до средата на октомври.

Въпреки това този подход веднъж вече беше успешен - по-рано тази година, когато парламентът прие закон, изискващ тогавашната министър-председателка Тереза Мей да отложи Брекзит. В крайна сметка тя реши така или иначе го направи, затова резултатността на това законодателстване не беше напълно изпробвана.

Смяна на правителството

Парламентът може да свали правителството на Джонсън с вот на недоверие и да създаде две възможности законодателите да се опитат да спрат Брекзит без сделка.

На първо място, ако правителството загуби вот на недоверие, това може да доведе до избори, с които да дойде на власт ново правителство със стратегия или да отложи Брекзит, или да отмени решението за напускане на ЕС.

Но е изцяло във властта на Джонсън да отложи всякакви избори за след 31 октомври и неговите помощници показаха, че той е склонен да направи тази стъпка, за да гарантира, че Великобритания ще напусне ЕС. 

Вторият начин не е изпробван и е по-труден за предсказване. Загуба на вот на доверие ще даде начало на 14-дневен период, в който трябва да бъде формирана нова администрация.

Ако мнозинството, гласувало срещу Джонсън, е в състояние да докаже, чрез гласуване в парламента, че може да формира стабилно алтернативно правителство, то може да се опита да удължи членството на Великобритания в ЕС след 31 октомври.

Досега обаче съперничещите партии се отнасяха неохотно към сплотяване около един кандидат, който да оглави алтернативно правителство.

А и изборното законодателство, което позволява това, влезе в сила през 2011 г. и никога не е било прилагано по този начин. То беше критикувано, че не дава ясно определение как точно функционира 14-дневният период и кой и какво точно има власт да прави през това време.

Джонсън би могъл да твърди, че не е длъжен да подава оставка, да реши да издържи докато не бъде задействана процедура за насрочване на избори и тогава да свика такива избори след 31 октомври.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията