Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент отхвърли предложението на депутата от Европейската народна партия (ЕНП) Андрей Новаков Еврокомисията да изтегли целия пакет "Мобилност".
Това стана тази сутрин в Страсбург на извънредно заседание на комисията, продължило по-малко от 15 минути.
„Решението е разочароващо, но то бе очаквано“, коментира специално за Клуб Z Андрей Новаков.
Следващото заседание на комисията е на 24 септември и той очаква тогава да бъде даден мандат за започване на преговори с Европейския съвет и ЕК след встъпването в длъжност на новия еврокомисар по транспорта - румънката Рована Плумб.
„Трябва да се готвим за реалностите такива, каквито са. Ясно е, че транспортната комисия е против нашата позиция“, каза Новаков.
Комисията по транспорт и туризъм е едно от местата, където сблъсъкът е не между политическите сили в ЕП, а между държавите. От едната страна са Франция, Германия и държави от Северна Европа. От другата страна е Източна Европа – България, Румъния, Полша, Унгария, Литва. И това е един от редките случаи, в който всички български евродепутати се обединяват.
На заседанието бе направен опит от румънска страна да вкара на гласуването петима свои представители от ЕНП повече. Това не убягна от вниманието на председателката на комисията Карима Дели. И „навлеците“ напуснаха залата.
Един български „душманин“ сменя друг
Интересна за България новина е, че главният й душманин – германският евродепутат Исмаил Ертуг, вече няма да е координатор на социалистите в Комисията по транспорт и туризъм. Причината е, че той бе избран за зам.-председател на парламентарната група на Прогресивния алианс на социалистите и демократите (СиД). Карима Дели обясни, че не е възможно да бъдат съчетани двете длъжности.
Ертуг е автор на най-неизгодното за България предложение от общо три. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата. Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.
Сега обаче Ертуг няма да бъде докладчик и няма да изготвя предложения по пакета „Макрон“. Но това няма никакво значение за нас, защото наследникът му на координаторския пост също е настроен срещу България, заяви Андрей Новаков. Става дума за шведския социалист Юхан Даниелсон.
Същевременно Андрей Новаков бе внесъл още едно искане до председателите на парламента и на транспортната комисия - четиримата британски евродепутати, които членуват в нея, да не гласуват по пакета. Според него не е нормално представители на страна, която напуска ЕС само след няколко седмици, да вземат решения за съдбата на българските шофьори и техните семейства за години напред. Този въпрос обаче така и не бе обсъден.
Провал на поредната битка
Днес бе поредната битка за пакет "Мобилност", известен още като плана "Макрон", разгневил българските превозвачи заради непосилните според тях изисквания. През април, преди изборите за нов Европарламент, бе решено пакетът да бъде разгледан от новия ЕП, като преди това бе одобрен.
За да подпомогне разкриването на нарушения от страна на пътните превозвачи, ЕП поиска замяна на съществуващите лимити на броя каботажни операции (операции на транспортните дружества, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената им страна) с лимит във време (3 дни), както и да се въведе регистриране на преминаването на граници в тахографите на камионите.
Предвиждаше се също да има „срок на прекъсване“ за камионите - той да бъде прекаран в държавата на произход 60 часа, преди те да могат да извършват по-нататъшни каботажни превози. Промяна имаше и в правилата за командироване.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни