Изкуство, надживяло режима на Саддам Хюсеин и културния вандализъм на ИДИЛ, ще бъде показано в галерия в Лондон тази седмица. Иракско-кюрдските артисти създават картини и инсталации от полу-разрушени артефакти, включително асирийски останки от 700 г. пр. Хр., надупчени от куршуми, както и писмата на доброволци до близките им, писани преди да бъдат нелегално прекарани до контролирания от „Ислямска държава“ Мосул.

Изложбата е част от серия събития, които ще отбележат 10 години от създаването на „Гулан“, благотворителна организация във Великобритания, промотираща кюдската култура. „Пътят до Кюрдистан“ ще бъде показана в галерия „P21“.

Един от артистите, които ще бъдат представени, е Хемн Хамид, който в продължение на близо четири години рискува живота си, не само като прекарва нелегално медицинска помощ и храна в Мосул, но и като описва в изкуството си живота под опресивното управление на ИДИЛ. Всяка сутрин той прекарва по един доброволец до Мосул, за да доставят най-необходимите медицински материали и пакети с храна. Всяка сутрин, преди да тръгнат по пътя за града, доброволецът и Хамид оставят бележки до съпругите и децата си, в случай, че бъдат заловени и застреляни от „Ислямска държава“. Бележките им днес са събрани от Хамид в инсталация.

Ричард Уайлдинг, куратор на изложбата заедно с кюрдския артист Мариван Джалал, описва творбата на Хамид като „забележително артистично представяне на това да казваш „сбогом“ на близките си всеки ден“.

„В бележките той пише, че „ако не се върна, ако никога повече не ме видите, искам да знаете, че ви обичам и  мисля за вас“. Това е много силно, всяка бележка ще бъде съпътствана от превод – отбелязва Уайлдинг. – Същата хуманност той проявява и към момчетата, които среща по пътя за Мосул, които дялали пушки играчки от дърво, защото това виждали всеки ден по улиците, откакто се появили войниците на ИДИЛ.“

„Оръжията“, с които децата си играели по улиците на Мосул, събрани заедно от Хемн Хамид.

 

В експозицията ще може да се видят още фотографии на древни книги, спасени от отец Наджиб. Час и половина преди да влязат войниците на ИДИЛ в християнски град близо до Мосул, Наджиб натоварил колата си с книгите и ги транспортирал до безопасно място. По-късно, когато пристигат ислямистите, църквата е изгорена до основи, а въглените са използвани от лондонския артист Пиърс Секунда, за да нарисува картини на асирийски останки, потрошени от ИДИЛ.

Сред 18-те артисти, представени в „Пътят към Кюрдистан“, е и Ребвар Саед, бивш боец от кюрдските военни части „Пешмерга“, превърнал се в международен артист. Текстовете и рисунките на Саед подробно описват ужаситие на химическата война и геноцида, по време на който по заповед на Саддам Хюсеин са убити десетки хиляди кюрди.

„Можеше да чуем виковете – пише Саед. – Бункерът, полуразрушен, започна да трепери. Всеки искаше да се подслони вътре. Усетих мириса на химически газ и всички се разбягаха навън. Сложих си маската, която винаги носех с мен, и започнах да бягам към по-високите хълмове. Не спрях, докато не стигнах върха“.

Страници от дневника на Ребвар Саед, писан по време на химическите нападения.

 „Пътят към Кюрдистан“ се открива на 2 октомври и ще остане в галерия „Р21“ в Лондон до 26 октомври.

Площад Славейков