Article_top

Започна строителството на тунел „Железница“ от автомагистрала „Струма“, както и на пътните участъци непосредствено преди и след него. Съоръжението ще е с дължина около 2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Това съобщават тази сутрин от Агенция "Пътна инфраструктура".

До започване на реконструкцията обаче не се стигна лесно и проектът претърпя неуспешен "опит" за смяна на избрания изпълнител - консорциум около известната строителна фирма "Джи Пи груп".

Компанията спечели обявената обществена поръчка и всичко вървеше по план. Историята би била просто обикновен финал на процедура по възлагане на обявена обществена поръчка, ако през есента на 2018 г.  "Джи Пи груп" не бе обявила сама в официално изявление, че се оттегля от спечеления два месеца по-рано търг. 

Тогава излезе разследване на сайта "Биволъ", свързано с работата на "Джи Пи груп" и злоупотреба с европейски средства. Държавата се разтресе от скандала и ръководството на компанията обяви, че се отказва от проекта с мотива, че  заради започналите проверки има реална опасност да не бъде спазен графикът за изпълнение на проекта, заради което пък България може да загуби финансирането на цялата магистрала "Струма" и да се наложи да върне парите в бюджета на ЕС.

Малко по-рано през същия ден пък лично премиерът Бойко Борисов даде нареждане на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" да намери начин да извади "Джи Пи груп" от всички проекти с европейско и държавно финансиране.

Така въпреки всички публични опити за разграничаване от евентуалните злоупотреби не е ясно защо компанията е ревизирала "отказа" си от участие, нито как е спазен призивът на Бойко Борисов фирмата да бъде оттеглена от търгове с държавно или еврофинансиране.

Върховният административен съд дори излезе с решение, в което обясняваше, че няма никакви доказателства, че компанията се е отказвала от проекта.  Едно обаче е ясно - "Джи Пи Груп" започва днес реконструкцията. 

Премиерът Борисов дори сам се похвали във фейсбук днес с новината за старта на строежа.

"Започна строителството на тунел „Железница“ от автомагистрала „Струма“, както и на пътните участъци непосредствено преди и след него. Съоръжението ще е с дължина около 2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас", написа той. Не се споменава нищо за строителя.

Иначе самото строителство на тунела е разделено на три отделни части, обясняват днес от АПИ - тунела, пътя преди и след него, за да може на обекта да се работи едновременно и да завърши в срока на оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

Тунелът ще бъде с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка ще е около 2 км. Съоръжението ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.

Избраният изпълнител - консорциум "АМ Струма тунел 2018", основна част от който е "Джи Пи груп", ще получи от държавата малко над 185 млн. лв. за работата. 

Другият участък, който влиза в плановете за реконструкция - преди тунела, пътувайки от София към Кулата, пък ще бъде строен от друга позната компания, чест изпълнител на обществени поръчки - "Главболгарстрой". Стойността на този договор е малко под 30 млн. лв. 

Третият участък - този след тунела, който е с дължина от 1,4 км, ще бъде реконструиран от "ПСТ груп" - бивша компания от бизнес кръга на Васил Божков, в момента свързвана с депутата от ДПС Делян Пеевски. Този проект е оценен на почти 18,5 млн. лв. 

Автомагистрала „Струма“ е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.

Проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

 

Започна строителството на тунел „Железница“ от автомагистрала „Струма“, както и на пътните участъци непосредствено преди и след него. Съоръжението ще е с дължина около 2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Това съобщават тази сутрин от Агенция "Пътна инфраструктура".

До започване на реконструкцията обаче не се стигна лесно и проектът претърпя неуспешен "опит" за смяна на избрания изпълнител - консорциум около известната строителна фирма "Джи Пи груп".

Компанията спечели обявената обществена поръчка и всичко вървеше по план. Историята би била просто обикновен финал на процедура по възлагане на обявена обществена поръчка, ако през есента на 2018 г.  "Джи Пи груп" не бе обявила сама в официално изявление, че се оттегля от спечеления два месеца по-рано търг. 

Тогава излезе разследване на сайта "Биволъ", свързано с работата на "Джи Пи груп" и злоупотреба с европейски средства. Държавата се разтресе от скандала и ръководството на компанията обяви, че се отказва от проекта с мотива, че  заради започналите проверки има реална опасност да не бъде спазен графикът за изпълнение на проекта, заради което пък България може да загуби финансирането на цялата магистрала "Струма" и да се наложи да върне парите в бюджета на ЕС.

Малко по-рано през същия ден пък лично премиерът Бойко Борисов даде нареждане на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" да намери начин да извади "Джи Пи груп" от всички проекти с европейско и държавно финансиране.

Така въпреки всички публични опити за разграничаване от евентуалните злоупотреби не е ясно защо компанията е ревизирала "отказа" си от участие, нито как е спазен призивът на Бойко Борисов фирмата да бъде оттеглена от търгове с държавно или еврофинансиране.

Върховният административен съд дори излезе с решение, в което обясняваше, че няма никакви доказателства, че компанията се е отказвала от проекта.  Едно обаче е ясно - "Джи Пи Груп" започва днес реконструкцията. 

Премиерът Борисов дори сам се похвали във фейсбук днес с новината за старта на строежа.

"Започна строителството на тунел „Железница“ от автомагистрала „Струма“, както и на пътните участъци непосредствено преди и след него. Съоръжението ще е с дължина около 2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас", написа той. Не се споменава нищо за строителя.

Иначе самото строителство на тунела е разделено на три отделни части, обясняват днес от АПИ - тунела, пътя преди и след него, за да може на обекта да се работи едновременно и да завърши в срока на оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

Тунелът ще бъде с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка ще е около 2 км. Съоръжението ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.

Избраният изпълнител - консорциум "АМ Струма тунел 2018", основна част от който е "Джи Пи груп", ще получи от държавата малко над 185 млн. лв. за работата. 

Другият участък, който влиза в плановете за реконструкция - преди тунела, пътувайки от София към Кулата, пък ще бъде строен от друга позната компания, чест изпълнител на обществени поръчки - "Главболгарстрой". Стойността на този договор е малко под 30 млн. лв. 

Третият участък - този след тунела, който е с дължина от 1,4 км, ще бъде реконструиран от "ПСТ груп" - бивша компания от бизнес кръга на Васил Божков, в момента свързвана с депутата от ДПС Делян Пеевски. Този проект е оценен на почти 18,5 млн. лв. 

Автомагистрала „Струма“ е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.

Проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията