Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание одобри днес проектобюджета, предвиден за Министерството на транспорта. Депутати гласуваха за леко повишение на някои субсидии от централния бюджет към отделни държавни търговски дружества като "Български пощи".
На заседанието присъстваше министърът на транспорта Росен Желязков, който лично представи проекта за бюджет и начерта различните разходни пера от него. От думите му се разбра, че предвиденото плащане от малко над 550 млн. лв. от избрания концесионер към държавата ще отиде за погасяването на дълговете на БДЖ, както и на Държавно предприятие "Железопътна инфраструктура".
"190 млн. от тези средства ще отидат за покриване на задълженията на Българските държавни железници. Други 208 млн. лв. предлагаме да погасят задълженията на "Железопътна инфраструктура", обясни Желязков.
На министъра се наложи да обясни и как ще узакони схемата, защото по закон всички такси от концесионни договори би трябвало да отиват в т.нар. Сребърен фонд за пенсии. Желязков изтъкна, че промяната, конкретно за тези пари, е разписана в заключителните и преходни разпоредби на проектозакона за държавния бюджет и че с тази маневра не се нарушава действащото законодателство.
Всичко това обаче зависи от това дали КЗК ще удобри сделката по концесията. В момента Комисията разглежда документацията. Допълнително напрежение относно възможността тези пари да бъдат използвани през следващата година внася и евентуално последващо обжалване на решението на КЗК във ВАС.
"Нямаме основание да смятаме, че тази сума може да бъде изплатена през тази 2019 година. Имаме реално основание обаче да смятаме, че тя може да бъде получена около средата на следващата. Съответно тя може да бъде преразпределена в бюджета за 2020 година", обясни Желязков.
Друга важна тема, която министърът засегна беше тази за автобусните линии, които оперират из труднодостъпни места, планински селища и малко населени общини. Традиционно държавата дотира тези линии, за да могат хората все пак да пътуват. Парите от субсидиите обаче хронично закъсняваха и генерираха допълнителен дефицит. През последната година министерството успя да договори авансови плащания по тези субсидии и те вече би трябвало да идват навреме. В този смисъл министърът обяви, че в проектозакона за тази година е записано, че субсидията се увеличава от 25 милиона лева на 32 милиона лева. Тези пари обаче са реални задължения, които държавата има да връща на минситерството, а не реално увеличение на субсидията.
Министър Желязков потвърди ангажимента на правителството, според който "Български пощи" ще навлязат на пазара на разпространението на печатни медии. Той гарантира, че не се цели монопол, а конкурентно участие. Освен това "Български пощи" щяла да използва опита от тази дейност, за да се опита да развива и други направления.
"Състоянието на "Български пощи" дълго време не беше добро, особено след либерализацията на пазара. В последните две години обаче се наблюдава подобрение и тази година ще завършим на около 2 млн. лв. дефицит, което е доста понижение на дълговете", поясни той.
Припомняме, че на брифинг през миналата седмица министър Желязков обясни, че "Български пощи" ще започнат разпространението през втората половина на януари.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни