Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще подпише утре, 27 ноември, договора за модернизация на ЛОТ 1 на железопътен участък Елин Пелин - Костенец. Това съобщиха днес от НКЖИ.

Стойността на договора за строителство е 498 800 012,00 лева без ДДС или за почти 600 млн. лв. с ДДС. Той ще бъде изпълняван от обединението с основно турско участие "Джен-Дуй ЖП Елин Пелин". Част от него е компанията Cengiz, която участваше в строителството на магистрала "Люлин". Фирмата има сериозен опит зад гърба си в местни проекти, а един от най-големите й беше участието в проекта за новото летище в Истанбул. 

Отсечката е част от най-големия търг за реконструкция и модернизация на железопътни отсечки в страната - от Елин Пелин до Костанец. Ценовите оферти бяха отворени още през януари, когато дойде изненадата - всички български големи обединения, чести печеливши на поръчки по системата на БДЖ, подадоха по-високи оферти и така отпаднаха автоматично. 

Целият ремонт от участъка от Елин Пелин до Костенец пък ще струва малко над един милиард лева и ще бъде финансиран Кохезионния фонд на ЕС чрез Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". 

Лот 2 в участъка от Вакарел до Ихтиман пък ще бъде изпълняван от италианско-български консорциум за цената от малко над 120 млн. лв. без ДДС. Строителството предвижда реконструкцията на път с дължина от 20 км и изграждането на допълнтелни 3 моста. 

Третият участък - от Ихтиман до Костенец, ще бъде строен от консорциумът "Булрейл 2018" с участието на "Чайна Кънстракшън компани" и известната българска фирма "Трейс". Тяхната оферта предвижда цена от 283 млн. лв. без ДДС. Тук имаше известно забавяне при приемането на цената от НКЖИ, заради доста високата разлика с другите оферти. От консорциумът обаче защитиха сумата с обяснението, че 11-те км между двата града, ще бъдат изградени под земята, наличието на 8 тунела, както и 13 моста. Националната компания прие обясненията и даде поръчката. 

Цялата идея на реконструкцията е да бъде възможно движение с до 160 км/ч на влаковите композиции на БДЖ. 

Всичко това се случва на фона на идеята на министерството на транспорта да започне да погасява изключително високите дългове на железопътните дружества в страната. Така идеята е - първоначалното плащане по концесията на Летище "София", около 550 млн. лв., да бъдат използвани за такива плащания.