Увеличение на данъците за всички коли в София освен тези с най-висок екостандарт и най-слаб двигател предлага Столичната община.

"Колите с екостандарт 5 и 6 запазват данъка в момента - най-ниския по закон. Този за автомобили с екостандарт 0, 1, 2, 3 и 4 се увеличава.

По отношение на мощността - до 74 киловата, остава най-ниският коефициент, а за тези над 74 киловата ще бъде увеличен над минималния. Като увеличението не е чувствително, но смятаме, че това е важно да се предложи", обясни кметът Йорданка Фандъкова.

Тя представи днес промените в софийската Наредба за местните данъци и такси. Те ще бъдат обявени за обществено обсъждане през следващия месец, трябва да бъдат приети преди края на годината и да влязат в сила през 2020 г., ако бъдат приети от общинския съвет.

Целта на увеличените данъци е подобряване качеството на въздуха и осигуряване на повече средства за районите в града, обясни Фандъкова. По изчисления на нейния екип тези промени ще доведат до 18 млн. лв. допълнителни приходи, които ще бъдат вложени в градския транспорт, и особено довеждащия до метрото. 

"За колите с най-малка мощност увеличението е от 3 до 10 лв. С колите до 100 конски сили, повечето в София, увеличението е между 7 и 40 лв., 40 лв. е с екостандарти 0, 1 и 2. За тези с екостандарт 4 е 17 лв.", даде пример Фандъкова.

В момента данъкът на автомобилите се обуславя от три различни фактора - възраст на колата, мощността й и екостандарта. Накратко промените означават следното - ако колата ви е с по-ниска мощност (до 74 kW) и с висок екостандарт (Евро 5 или 6), то тя няма да подлежи на увеличение на данъка. Ако обаче мощността е ниска, но екостандартът й е Евро 4 или по-нисък - увеличение ще има. Най-лошият случай - мощен автомобил с нисък евростандарт - ще доведе до най-голямото увеличение. Промените не отчитат възрастта на автомобилите, защото тя не е в правомощията на софийската община. 

В добавка се предвижда и увеличение на данъка за възмездно придобиване на имущество - т.е. продажбите и сделките с имоти и автомобили. Предложението е този данък от 2,5 да стане 3% - с половин процент.

"Годишно се осъществяват 115 000 сделки с имоти и коли, над половината то тях са с декларирана стойност под 2000 лв., което означава под 50 лв. данък",обясни Фандъкова. 

Очакваните приходи от това увеличение пък са 20 млн. лв. Те ще отидат за ремонт на квартали и улици, като половината от тях ще бъдат дадени директно на районните кметове с цел окуражаване на децентрализацията в местната власт. 

"Обръщам се с молба за подкрепа от гражданите за подобряване на въздуха - тези граждани, които искат нашите деца да дишат по-чист въздух, а не този, който отделяме от нашите автомобили. Обръщам се и съм общинските съветници, които искаха повече средства и по-смели мерки. И тези от тях, които искаха по-голяма децентрализация. Всичко това включваме в мерките, които ще предложим на СОС", обобщи Фандъкова.