Два турски концерна са новите попълнения в "Топ 100" на световните производители на оръжие, след като са увеличили продажбите си с 22 процента през 2018 г. Първите пет места в класацията пък са заети от американски гиганти, които отговарят за 35 процента от общия дял на търговията.

Тези и много други заключения са публикувани на сайта на "Стокхолмския международен институт за изследвания на проблемите на мира" (SIPRI). 

Генералният извод е, че световната продажба на оръжие и военни услуги сред 100-те най-големи компании в сектора (без да се броят китайските) възлиза на 420 милиарда долара през 2018 г. - увеличение с 4,6% в сравнение с предходната година.

От 2002 г. насам (когато започва да се води класацията) световната продажба на оръжие и военни услуги е нараснала с 47 процента.

Ето и някои от находките в изследването на SIPRI.

Американските компании доминират "Топ 100" - на мода са огромните сливания

За първи път от 2002 г. насам първите 5 места са заети от компании от САЩ - "Локхийд Мартин", "Боинг", "Нортроп Груман", "Рейтиън" и "Дженерал Дайнамикс". Те отговарят за 148 милиарда долара от продажбите - 35 процента от всичките Топ 100 продажби през 2018 г.

Заедно с продажбите на останалите американски компании в класацията общата сума нараства до 246 милиарда долара - 59 процента. Това е ръст с 7,3 процента в сравнение с 2017 г.

"Американските компании се подготвят за новата програма за модернизиране на оръжията, която бе обявена през 2017 г. от президента Тръмп", сподели директорката на "Програма за въоръжение и военни разходи" на SIPRI - Од Флоран.

"Големи американски компании се сливат, за да могат да произвеждат оръжейни системи от ново поколение и така да са в по-добра позиция да печелят договори от правителството на САЩ", допълни тя.

Продажбите на руски компании остават почти непроменени

Делът на продажби от 10-те руски компании през 2018 г. е 36,2 милиарда долара - слабо увеличение с 0,4 процента спрямо 2017 г. В рамките на "Топ 100" се наблюдава спад от 9,7 процента (2017 г.) до 8,6 процента (2018 г.).

Това е обяснимо с нарастването на дяла от американски и европейски компании.

"Алмаз-Антей" е единственият руски концерн, който попада в десетката и отговаря за 27 процента от всичките продажби на компании от Русия в "Топ 100", като при него се наблюдава ръст от 18 процента през 2018 г. спрямо предходната. 

"Ръстът (на "Алмаз-Антей") се дължи не само на голямото вътрешно търсене, но и заради нарастването на продажбите в други страни, основно заради противоракетната система С-400", обясни Александа Куимова, която е изследовател от SIPRI.

Френските компании продават повече, британските и германските - по-малко

Общата продажба на оръжие от 27-те европейски компании в "Топ 100" се е увеличила минимално през 2018 г. до 102 милиарда долара. Продажбите на базирани в Обединеното кралство концерни са спаднали с 4,8 процента до 35,1 милиарда долара, но те остават лидери на Стария континент.

Британската "Би Ей И Систъмс" заема 6-то място и е най-голямата компания извън САЩ. През 2018 г. продажбите ѝ са спаднали с 5,2 процента до 21,2 милиарда долара.

Продажбите на оръжие от френски компании в "Топ 100" са на второ място в Европа - 23,2 милиарда долара. 

"Общият ръст на продажба на оръжие от 6-те компании в "Топ 100" на SIPRI е резултат от 30-те процента увеличение на продан на производителя на бойни самолети "Дасо Авиасион", сподели Диего Лопес да Силва, който е изследовател в организацията.

Германските компании отбелязват спад с 3,8 процента.

Според експерта Питър Уеземан това се дължи на лошата година на корабостроителя "Тисен-Круп".

Нови важни попълнения в "Топ 100"

Осемдесет от 100-те производители на оръжия през 2018 г. са базирани в САЩ, Европа и Русия. Сред останалите 20: 6 се намират в Япония, 3 - в Израел, Индия и Южна Корея, 2 - в Турция и по 1 в Австралия, Канада и Сингапур.

Японските компании отговарят за 2,4 процента (9,9 милиарда долара) от продажбата в рамките на "Топ 100", а израелските - за 2,1 процента (8,7 милиарда долара).

Трите индийски компании отбелязват спад с 6,9 процента за 2018 г. и достигат 5,9 милиарда долара. 

Компаниите от Южна Корея държат 1,2 процента от продажбите (5,2 милиарда долара) през 2018 г. в "Топ 100". Това е ръст с 9,9 процента спрямо 2017 г.

Продажбите на оръжие и от двете турски компании в "Топ 100" са се увеличили с 22 процента през 2018 г., за да достигнат 2,8 милиарда долара. Турция се стреми да развива и модернизира оръжейната си индустрия и компаниите продължават да печелят от тази политика през 2018 г., отбелязва SIPRI.