Article_top

Наредбата въвеждане на новата система "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" няма да влезе в сила от 1 януари следващата година. За отлагането съобщи днес Комисията за финансов надзор, която е основната институция, която подготвя нормативния акт. По план от началото на 2020 г. трябваше да започнат да се правят досиета на шофьорите, за да може въз основа на тях от 2021 година застраховката да се изчислява според поведението им на пътя. Водачите ще получават съответно бонус или малус точки според извършените нарушения и риска, който представляват за движението.

От КФН заявяват, че процесът на официално обществено обсъждане на новата наредба ще започне в началото на следващата година. Документът в окончателен вид ще бъде публикуван в правителствения портал за обществени обсъждания, в този на КФН, на МВР и на Министерството на транспорта. Срокът за бележки ще е едномесечен (както предвижда законът - б.р.)

Проектът и сега се намира на страницата на КФН , но обсъждането на направените до момента бележки ще продължи, става ясно от съобщението на институцията. Ще бъде извършено задълбочено проучване на обществената реакция, за да даде възможност на всички заинтересовани страни да вземат отношение по предложената система „Бонус-малус“, заявяват още оттам. Критики, че наредбата е в полза на застрахователите за сметка на гражданите вече дойде и от различни организации, и от омбудсмана Диана Ковачева.



Приемането от КФН, МВР и МТИТС на Наредбата за системата „бонус-малус" по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите  може да се осъществи едва след изтичането на посочения срок и обнародването ѝ в Държавен вестник, което се очаква да се осъществи не по-рано от месец март 2020 г., казват от КФН. 

От КФН припомнят и част от причините, поради които се налага промяна. България е на първо място в ЕС по брой загинали при катастрофи с леки автомобили на 1 милион жители, според данните на Евростат. Характеристиката на фаталните инциденти при отделните категории превозни средства показва, че България се нарежда с най-висок дял смъртност в категорията на леките автомобили - 64 смъртни случая на милион жители. Това е почти шест пъти повече от най-ниското съотношение в Малта - 11. Средният показател за ЕС е 23 смъртни случая на 1 милион при категорията леки автомобили.

Целта на „Бонус-малус“ е да  коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, да промени нагласата на мислене при шофиране и да засили вниманието към спазването на правилата за движение. Системата „Бонус-малус“ поставя акцент върху пряката връзка между поведението на водачите на пътя, спазването на отговорностите на собствениците на МПС и нивата на пътен травматизъм в България, казват още КФН.

 

Наредбата въвеждане на новата система "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" няма да влезе в сила от 1 януари следващата година. За отлагането съобщи днес Комисията за финансов надзор, която е основната институция, която подготвя нормативния акт. По план от началото на 2020 г. трябваше да започнат да се правят досиета на шофьорите, за да може въз основа на тях от 2021 година застраховката да се изчислява според поведението им на пътя. Водачите ще получават съответно бонус или малус точки според извършените нарушения и риска, който представляват за движението.

От КФН заявяват, че процесът на официално обществено обсъждане на новата наредба ще започне в началото на следващата година. Документът в окончателен вид ще бъде публикуван в правителствения портал за обществени обсъждания, в този на КФН, на МВР и на Министерството на транспорта. Срокът за бележки ще е едномесечен (както предвижда законът - б.р.)

Проектът и сега се намира на страницата на КФН , но обсъждането на направените до момента бележки ще продължи, става ясно от съобщението на институцията. Ще бъде извършено задълбочено проучване на обществената реакция, за да даде възможност на всички заинтересовани страни да вземат отношение по предложената система „Бонус-малус“, заявяват още оттам. Критики, че наредбата е в полза на застрахователите за сметка на гражданите вече дойде и от различни организации, и от омбудсмана Диана Ковачева.



Приемането от КФН, МВР и МТИТС на Наредбата за системата „бонус-малус" по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите  може да се осъществи едва след изтичането на посочения срок и обнародването ѝ в Държавен вестник, което се очаква да се осъществи не по-рано от месец март 2020 г., казват от КФН. 

От КФН припомнят и част от причините, поради които се налага промяна. България е на първо място в ЕС по брой загинали при катастрофи с леки автомобили на 1 милион жители, според данните на Евростат. Характеристиката на фаталните инциденти при отделните категории превозни средства показва, че България се нарежда с най-висок дял смъртност в категорията на леките автомобили - 64 смъртни случая на милион жители. Това е почти шест пъти повече от най-ниското съотношение в Малта - 11. Средният показател за ЕС е 23 смъртни случая на 1 милион при категорията леки автомобили.

Целта на „Бонус-малус“ е да  коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, да промени нагласата на мислене при шофиране и да засили вниманието към спазването на правилата за движение. Системата „Бонус-малус“ поставя акцент върху пряката връзка между поведението на водачите на пътя, спазването на отговорностите на собствениците на МПС и нивата на пътен травматизъм в България, казват още КФН.

Коментари

Понеже съм примерен водач,

Понеже съм примерен водач, без нарушения от много години, искам драстично намаление ГО за такива като мен. А понеже се страхувам от безразсъдни джигити, искам ДРАСТИЧНО увеличение на тяхната ГО, та дано като им бръкнат в джоба да се Освестят!
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

"Целта на „Бонус-малус“ е да

"Целта на „Бонус-малус“ е да коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, да промени нагласата на мислене при шофиране и да засили вниманието към спазването на правилата за движение. Системата „Бонус-малус“ поставя акцент върху пряката връзка между поведението на водачите на пътя, спазването на отговорностите на собствениците на МПС и нивата на пътен травматизъм в България, казват още КФН."

Супертъпня !!!
Откъде накъде застраховател ще коригира поведението на участниците на пътя ?!
Застрахователя единствено трябва да коригира изплащаните обещетения, нищо повече.
КАТ е този който коригира поведението на пътя, а не частни застрахователи да глобяват втори път !

Баси дебилите имаме за управници.

За протокола
Последното ми документирано нарушение е през 2007
Iliya Popov's picture
Iliya Popov
iliya

Аз също смятам, че не трябва

Аз също смятам, че не трябва застрахователната ти премия да се влияе от това, че си изпреварил някого неправилно! За това си има наказание по закона движение по пътищата. Премията трябва да зависи от ПТП-тата, иначе се получава двойно наказание за едно провинение.
geg's picture
geg
geg

България се нарежда с най-висок дял

смъртност в категорията на леките автомобили...
Прелюбопитно е каква е възрастта на автомобилите при ПТП със смъртни случаи тук и там.

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията

Анкета

Адекватни ли са мерките срещу COVID-19 в контекста на увеличения брой случаи и началото на новата учебна година у нас и в световен мащаб?