Премиерът Бойко Борисов и браншовите организации на превозвачите се договориха за тримесечен тестови период на тол системата и за приемане на исканите от тях тарифи. В замяна - бизнесът обещава на кабинета, че ще направи всичко възможно да позволи лекото и безпроблемно "потегляне" на системата. Това стана след среща в Министерския съвет, на която трябваше да бъдат обсъдени несъгласията между правителство и превозвачи по темата.
Организациите бяха обявили национален протест за 13 януари, но сега заявиха, че той се отлага с поне 3 месеца.
"Разбираемо и логично - протестът се отлага най-малко с три месеца. Ние вярваме, че имаме подкрепата на премиера Борисов и благодрим за неговата позиция и заявка за диалиог с бранша. Няма да има протест на 13 януари, но ние сме винаги в протестна готовност и ако не бъде изпълнен ангажимента - ше протестираме. ", заяви председателката на Конфедерацията на автомобилните превозвачи Магдалена Милтенова.
Причината за недоволството на превозвачите стана актуализираната стратегия за пускане на тол системата, която предвижда определени ставки на тол таксите, в зависимост от различните класове пътища, по които ще се движат машините и според екологичния им клас. Така например - при автобусните превози, високата цена на тарифата предполага вдигане на цената и автобусния билет. В масовия случай обаче - линиите се отдават по реда на Закона за обществените поръчки от общините и при вече сключените договори, фирмите не могат да променят цените, което може да доведе до фалити.
С колко точно ще бъде редуцирана цената ще стане ясно в понеделник, когато регионалното министерство ще пусне за обществено обсъждане новите предложения. Към момента е ясно, че правителството е приело да свали таксата за автомагистралите от 18 ст. на 11 ст. на километър.
Освен това от обхвата на цялата система ще отпаднат и второкласните републикански пътища.
Реално днешното предложение означава, че системата ще тръгне на първи март, както беше предвидено. До 1 юни обаче тя ще върви тестово с тарифите предложени от превозвачите. През цялото това време правителството ще прави разчети на приходите. Според превозвачите хазната няма да загуби никакви реални пари и постъпленията отново ще бъдат около 450 млн. лв. Толкова е заложил и кабинетът.
В началото на юни - след като изтече т.нар. тестов период, браншовите организации и Борисов ще се срещнат отново, за да обсъдят резултатите.
На срещата присъстваха представители на Конфедерацията на автобусните превозвачи, на Съюза на международните превозвачи, на Камарата на автомобилните превозвачи в България, на Националното сдружение на българските превозвачи, на Националния таксиметров синдикат, на АЕБТРИ и на Камарата на автобусните превозвачи.
Съгласие е постигнато и по втората важна за превозвачите тема - сивият бизнес в сектора. Магдалена Милтенова обясни, че премиерът бил разбрал проблема и се ангажирал с неговото решаване. Точно как - засега е неясно.
Уж окончателните тарифи за тол таксите бяха приети от правителството на заседание на Министерски съвет в средата на декември миналата година. Те следваха предложенията на АПИ, Световната банка, която съветва пътната агенция, и регионалното министерство.
В предложеният тогава вариант се предвиждаше, че първоначалният обхват на системата ще е за 6050 км. магистрали, първокласни и второкласни пътища. След изваждането на последни обаче тези километри значително ще намалеят. Колко точно - ще се разбере в понеделник.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни