![](/media/056/bozkov-kolekcia-ritoni_0.l.webp)
"Мога с две думи да отговоря: това е най-добрата колекция на антична торевтика* в света. В нея има много ритони - много повече, отколкото във всички световни музеи. Много киликси, много фиали!"
Така проф. Иван Маразов, който е бил консултант на Васил Божков и неговата фондация "Тракия", коментира тази сутрин пред БНТ достойнствата на колекцията, която сега е под надзора на МВР и прокуратурата като веществено доказателство.
![](/files/%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%20%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%20%D0%B1%D0%BD%D1%82.png)
"Тя е една колекция, която дава представа за развитието на това изкуство не само по тракийските земи, но и по целия древен свят. И затова смятам, че изучаването й и нейното място в световния научен оборот е изключително голямо. Примерно, тъй като аз се занимавах известно време с тази колекция, много мои колеги от чужбина - американски издания, да речем, поискаха да им пратя снимки, за да могат да се позоват на това, което са чели. Така че, мисля, че една от основните грижи на държавата е да запази тази колекция. Тя не бива нито да се разпръсква, нито да се разпродава по мое убеждение. Трябва да остане като една от най-забележителните сбирки в българската музейна практика", казва известният изкуствовед и траколог.
![](/files/%D0%A1%D1%80%D0%B5%D0%B1%D1%8A%D1%80%D0%BD%D0%B0%20%D1%87%D0%B0%D1%88%D0%B0%20%D1%81%20%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B0%20%D0%B2%D1%8A%D0%B2%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B0%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B0%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%2C%20V%20%D0%B2%D0%B5%D0%BA%20%D0%BF%D1%80.%20%D0%A5%D1%80.%20%D0%91%D0%BE%D0%B6%D0%BA%D0%BE%D0%B2%20%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%86%D0%B8%D1%8F.jpg)
На въпрос на БНТ - защо тогава тези предмети не са в музея, а в частна колекция, той отговаря така:
"Защото предполагам, че музеите не могат да отделят 2 млн. евро, за да купят един ритон, а г-н Божков си го позволяваше това нещо.
Доколкото аз съм информиран, голяма част са купени на аукциони и няма да забравя - един път моите приятели са в Ермитажа и той каза: "Да им кажеш на твоите приятели, че ето сега тази ваза аз съм я купил на аукцион, като наддадох повече от Ермитажа." Така че дейстивтелно България има една много важна колекция за световната наука."
Маразов отговори и на въпроса какво се крие зад желанието на Божков да бъде колекционер:
"Богомил Райнов казваше, че колекционерството е болест. Е, той беше един болен човек. Той наистина много се радваше на всяко добро ново нещо, което купи, и го показваше с гордост. Така че, предполагам, че именно това го е водело - желанието да направи най-добрата колекция. Той спонсорираше и археологически разкопки."
![](/files/%D0%A1%D1%80%D0%B5%D0%B1%D1%8A%D1%80%D0%B5%D0%BD%20%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%BE%D1%81%20%D1%81%20%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%B9%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%20%D0%9A%D1%80%D0%B8%D1%82%2C%20440-435%20%D0%B3.%20%D0%BF%D1%80.%20%D0%A5%D1%80.%20%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%86%D0%B8%D1%8F%20%D0%91%D0%BE%D0%B6%D0%BA%D0%BE%D0%B2.jpg)
От думите му стана ясно още, че през 2005 г. президентът на "Нове" го е поканил. Маразов тогава му препоръчал да събира в насока гръцка и тракийска античност, тъй като Божков имал и много неща от римския период.
"И за 5 години той успя да набави страшно много предмети - някои от които просто нямат аналози в музейните екстопозиции на света."
А на въпрос - когато сега МВР изземе антиките от музея на "Нове", какво следва - бившият депутат и кандидат-президент отговори:
"Г-н Божков създаде собствена лаборатория, където тези предмети се консервираха и реставрираха. Предполагам, че голяма част от тях са в добро експозиционно състояние. Но, знаете ли, по-голямата част от тези предмети са сребро. Среброто много бързо корозира, когато стои дълго в земята. То променя структурата си, поради това то е много крехко, лесно се троши. И всяко едно местене на предметите сигурно е съпроводено с някакъв риск.
Но, доколкото се простират моите познания, всички тези предмети трябва да се държат при точно определени условия. Добре, те ще ги вземат тези предмети и ще ги сложат в хранилищата на НИМ и НХГ. Тогава тези предмети изчезват от полезрението не само на публиката, но и на специалистите. Ние правихме всичко възможно колкото се може по-бързо тези предмети да влязат в научен оборот. Това е изключително важно за науката, защото колкото повече неща познаваш, толкова по-цялостна картина можеш да съставиш за древността.
Върху тези предмети има много изображения, които имат митологична стойност. Да речем, върху един от ритоните има сцена, която ясно показва, това е единствената сцена от края на V век, инспирирана от една загубена трагедия на Еврипид. И, тъй като знаем датата на постановката, можем много точно да датираме и този предмет. Никой не знаеше, че тази трагедия по същото време може да се появи и в скъпоценен предмет.
Според мен е най-добре тези предмети да си останат на мястото, да се запечата сградата и да не се пипат. Да се запазят на същото място, тъй като там има подходящи условия. Те са във витрини, доколкото знам, и нищо не ги застрашава, но властта си решава, разбира се!"
---
* Изкуството за релефна изработка на художествени произведения от метал.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни