Малкият правителствен самолет "Фалкон отново се повреди. Това е станало ясно днес при облитане - ден преди премиерът Бойко Борисов да отлети за Брюксел за участие в Европейския съвет, съобщава "24 часа". Отказла е автопилотът. Това и наложило решението Борисов да ползва големия самолет - "Еърбъс".
Правителственият авиоотряд отдавна има нужда от ново летателно средство заради все по-честите инциденти със стария "Фалкон". Последният бе през ноември, когато на борда бе Борисов с още 8 пътници, плюс екипажа. Тогава при кацане в Солун отказа навигацията. Тогава бе решено да се преустановят полетите с малкия самолет - докато не се оттранят проблемите, защото няма пълна гаранция за безопасността на пасажерите и пилотите.
"Фалкон"-ът е произведен през 2001 г. и се експлоатира от "Авиоотряд 28" от 2004 г. До момента френският 9-местен самолет - бизнес клас - е изпълнил 3733 полета или 6404 пролетени часове. Максималното разстояние, което може да прелети машината, е 5790 км.
От 2014 г. досега са констатирани и отстранявани десетки дефекти по машината - като се започне от проблем с лява чистачка на предно стъкло, мине се през отказ на спомагателен силов агрегат да стартира, няколко случая на отказ на компютъра за контрол на температурата, отказ на системата за противообледенение на ляв двигател, сигнализация за незаключен колесник след подаване на команда за прибирането му, довел до пълен ремонт на колесниците през 2015 г. Имало е и индикация за отказ на втори компютър за контрол на спирачките и управлението, замъглено изображение на навигационния дисплей на втория пилот, временно изключване на втори автопилот, активиране на звукова сигнализация за скорост и други. Докато се стигне до последния случай от Солун с неадекватна индикация на дисплей (PFD#1) по време на заход за кацане.
Заради все по-честите инциденти с малкия правителствен самолет кабинетът взе решение да се закупи нов, като възложи на шефа на "Авиоотряд" 28 ген. Тодор Коджейков да проведе преговори за сключване на договор. Срок, в който това трябва да се случи, няма. Резултатът от проведените преговори ще бъде докладван на правителството за приемане на постановление. Тъй като преговори ще се водят тепърва, няма яснота и за финансова рамка. Такива обаче ще се водят с различни производители на подобен клас самолети.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни