От днес влиза в сила тол таксуването за движение по 3 115 км магистрали и първокласни пътища за тежкотоварните превози. От 1 март всички тежкотоварни камиони над 3.5 тона и автобуси трябваше да се снабдят с един от трите варианта за отчитане - маршрутни карти, бордови устройства и GPS-тракери.
Заради липсата на готовност обаче превозвачите извоюваха от премиера Бойко Борисов гратисен период до 27 март, в който трябва да се снабдят с предпочетеното от тях устройство, съобщава "Економик.бг".
Тарифите и обхвата на тол системата бяха редуцирани по настояване на превозвачите. Ако за първите три месеца от старта ѝ обаче не се съберат очакваните постъпления в бюджета - 100 млн. лв. - ще бъдат преразгледани обхвата на пътищата и тарифите, заяви по-рано заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
От общо 3115-те километра пътища в обхвата на тол системата, 803 км са автомагистрали и 2 312 км – първокласни пътища. Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска пътна мрежа остават безплатни за тежкотоварните автомобили.
Първоначално бяха предвидени в обхвата на тол системата да влязат 10 800 км пътища, като сега останаха малко над 3000 км. По първоначални разчети приходите от тол такси трябваше да са близо 1 милиард лева, а сега разчетът е за около 450 млн. лева.
Още 300 млн. се очакват от приходи от винетки от автомобилите и така сумата за поддържане на пътищата се приближава до 750 млн. лева, каза Нанков.
Тол таксите за изминаване на 1 км са определени в съответствие с масата на пътното превозно средство, екологичния му клас, както и категорията на пътя. За масовия тежкотоварен превоз – камионите от 3.5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите – от 1 ст. до 4 ст. на километър.
За превозните средства над 3.5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили с екокатегория ЕВРО VI, EEV.
Единствената новост за леките автомобили при тръгването на тол системата е, че шофьрите без валидна електронна винетка ще бъдат следени и санкционирани и от камерите на тол системата. Нарушителите ще бъдат заснемани от камерите по републиканската пътна мрежа и автоматично ще влизат в базата данни.
Ако в рамките на същия ден шофьорите бъдат спрени на пътя от мобилен екип, ще имат възможност да платят на място по-ниска глоба. За автомобилите тя е в размер на 70 лева, за камионите между 3.5 и 12 тона – 125 лева, а за тежкотоварните над 12 тона – 175 лева.
Ако обаче това не се случи и фишът бъде изпратен по пощата, санкцията за леки автомобили скача на 300 лева, а за товарни стига до 1800 лева.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни