Конституционният съд реши, че ще се произнесе по същество по искането на главния прокурор за тълкуване на конституцията в частта й за имунитета на държавния глава. Решението бе взето днес с 9 гласа "за" от общо 12-членният орган. Три са особените мнения - на конституционните съдии Надежда Джелепова и Павлина Панова, които са в КС от квотата на върховните съдилища в България, и на Атанас Семов, който бе номинация на президента. Особените мнения обаче още не са публикувани. Определението, с което се дава ход по същество на казуса, можете да прочетете ТУК

Гешев поиска Конституционният съд да тълкува чл. 103 от основния закон в края на януари тази година. Текстът гласи, че срещу държавния глава и вицепрезидента не могат да бъдат възбуждани наказателни преследвания и те не носят отговорност за действията си извън случаите на държавна измяна или нарущение на конституцията.   

Главният прокурор обаче поиска тълкуване - кога прокуратурата може да образува досъдебно производство срещу президента (в случая Румен Радев) въпреки имунитета му, какво следва да прави после с това разследване и що е то държавна измяна, която пък е основание за импийчмънт на държавния глава. За обвинител №1 не е достатъчно ясно какво се съдържа в конституционното понятие за държавна измяна и в тези, описани в Наказателния кодекс, Глава първа „Престъпления срещу републиката“, раздел първи „Измяна“.

Трите питания, по които Гешев поиска тълкуване, звучаха така: 

Припокрива ли се по съдържание понятието „държавна измяна“ с престъпленията визирани в НК?

Каква е разликата между понятията „държавна измяна“ и „нарушение на конституцията“?

Включва ли в съдържанието си някое от понятията „държавна измяна“ и „нарушение на конституцията“ и кое от тях извършването на престъпление, различно от предвидените в НК. Ако включва, налице ли са изисквания относно вида на престъплението или за нормативно предвижданото за конкретното престъпление наказание.

Главният прокурор пита и за обхвата на имунитета на президента и вицето му и кога може прокуратурата да започне действия срещу тя Интересува се още какво мисли КС по темата: "установяването – в рамките на образувано досъдебно производство – на наличие на данни за съпричастност на президента, респ. вицепрезидента към извършването на престъплението, което е обект на разследване или на друго пристъпление, свързано с престъпленито, което е обект на разследване, съставлява ли основание за прекратяване на наказтелното производство или за спиране на назаказетолно производство." 

"Свободна Европа" съобщи вчера, че преди днешното си заседание КС е дал възможност на главния прокурор да редактира питането. Докладчик по делото е конституционният съдия Мариана Карагьозова-Финкова. Това се потвърди в определението от днес на съдиите. Вече въпросите на Гешев, които ще се тълкуват, звучат така: 

1. Припокрива ли се по съдържание понятието „държавна измяна", използвано в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, с престъпленията, визирани в Глава първа "Престъпления против Републиката", Раздел I "Измяна" от Особената част на Наказателния кодекс ?

2. Каква е разликата между използваните в чл. 103, ал. 1 от Конституцията понятия „държавна измяна" и „нарушение на Конституцията" като основания за ангажиране на отговорността на президента и вицепрезидента за действия, извършени при изпълнение на техните функции ?

3. Понятията „държавна измяна" и „нарушение на Конституцията", използвани в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, включват ли в съдържанието си и извършване на престъпления извън съставите на Глава първа "Престъпления против Републиката "от Наказателния кодекс ?

4. Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, ограничава ли се само до действия с процесуален характер ?

5. Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, включва ли забрана да бъде образувано наказателно производство, когато се открият данни за евентуална престъпна дейност на президента и вицепрезидента ?

6. Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, означава ли забрана за извършване на действия с процесуален характер по вече образувано наказателно производство, по което се разкрият данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента ? “

След като поиска тълкуването на конституцията за президента и наказателните преследвания срещу него, Иван Гешев и подопечната му институция разпространиха подбрани части от прокурорско постановление, придружени със записи, направени чрез СРС. От тях се разбра, че явно тече разследване срещу шефа на генщаба на армията ген. Цанко Стойков, по което той е бил подслушван. Така е бил "закачен" и президентът Румен Радев. Внушението от въпросните документи и записи бе, че Радев е опитвал да възпрепятства проверка за конфликт на интереси за назначаването на съпругата му (към онзи момент не му е съпруга - б.р.) във ВВС, докато той ръководи силите. 

 
Проверка в Министерството на отбраната в последствие показа, че не е имало прикриване на документи, а КПКОНПИ вече излезе с решение, според което не установи конфликт на интереси.
 

Президентът: КС е компетентният орган

 

„Оценявам високо активността на прокуратурата да се бори с корупцията, да се бори с битовата престъпност, но тази борба не може да се води само с репресивната сила на държавата. Това означава да изкореняваме бедността и да има борба с корупцията там, където има течове и е нейната хранителна среда, а това е именно изпълнителната власт, където са всички големи обществени поръчки. Там трябва да бъде насочено сериозно внимание“.

Така президентът Румен Радев отговори на въпрос за допуснатото от Конституционния съд тълкуване по искането на Иван Гешев, свързано с имунитета на държавния глава. Радев добави, че именно КС е компетентният по темата орган.