„Европейският режим за шофиране и почивки бе на практика унищожен, вече имаме няколко набора от правила – в някои страни членки на шофьорите вече им се разрешава да карат по 60 часа седмично.“

Това се казва в писмо на евродепутатите Исмаил Ертуг (Германия) и Йохан Даниелсон (Швеция) до еврокомисарката по транспорта Адина Вълян и транспортните министри на държавите от ЕС.

 

 

Писмото е по повод огласените вчера насоки на Еврокомисията за „зелените“ коридори. Създаването им бе обявено с цел на фона на епидемията от коронавирус и последвалото връщане на граничния контрол по тях безпрепятствено да продължат да се движат товари със стоки и лекарства.

„Ако е разбираемо, че в тези времена е необходима повече гъвкавост, неразбираемо е, че всяка страна членка приема свои собствени правила и са необходими разумни ограничения на времето за шофиране. Катастрофите поради умора не изчезват просто защото имаме кризисна ситуация!“, предупреждават двамата депутати.

Според тях абсурдно е поставянето на изкуствени препятствия, като се връща граничният контрол и водачите са принудени да понесат отрицателните последици от това.

Ертуг и Даниелсон са членове на Комисията по транспорт в Европарламента. Мнозина български превозвачи смятат Ертуг за свой душманин номер 1. Именно германският евродепутат е автор на най-неизгодното за България предложение по пакета „Мобилност 1“, известен още като "Плана Макрон“. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата.

Заради дейността си Ертуг си навлече гнева на българския евродепутат Ангел Джамбазки. Сънародникът ни обиди германеца, като го нападна заради турския му произход.

Още миналата седмица стана ясно, че „зелените“ коридори могат да доведат до промяна на правилата по пакета „Мобилност 1“. Тогава източници от хърватското председателство споделиха през Клуб Z, че транспортните министри са обсъждали по време на видеоконференция въпроса за почивките в кабините. В момента те не могат да надвишават 45 часа.

Пак тогава от ЕК са представили списък от действия, които би трябвало да гарантират непрекъснатото функциониране на единния европейски пазар. Едно от тях според публикуваното прессъобщение е гъвкавост на правилата за шофиране на камионите и часовете за почивка.