Държавна поръчка с условия, на които отговаря само един-единствен кандидат. Не че е нещо ново и изненадващо. Колегите от Би Ти Ви обаче намериха и върха на сладоледа в свое разследване. А той е: държавните поръчки в този случай са обявени от ДАНС и НАП - за общо 154 чисто нови автомобила. И парите са отпуснати бързо - в последните дни на кабинета "Орешарски".

На 30 юни, буквално часове преди да влязат в сила поредните промени в Закона за държавните поръчки, ДАНС обявява конкурс за 84 нови автомобила (4 от тях - луксозни джипове) на обща стойност 3,6 милиона леваУсловията за участие в конкурса са толкова явно нагласени, че избождат очите.

В изискванията за участие в търга на доставчиците са подадени параметри с точност до 5 сантиметра - колко да са дълги, колко да са широки, колко да е разстоянието между осите на колите. Логично, до конкурса е допуснат само един участник. И той печели поръчката с цена само 3700 лева по-ниска от обявените максимални 3,6 млн. лева.

Има тенденция държавните агенции да елиминират с предрешени търгове останалите участници в подобни търгове, коментира пред Би Ти Ви изпълнителният директор на Асоциацията на автомобилните производители Стефан Хаджиниколов. Още по-конкретен беше  Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията: 

"Точно институцията, която трябва да се занимава с разследване на такива злоупотреби, си позволява да прави толкова странен търг", не се учуди той.

ДАНС всъщност продължава традиция, спазена и от върховния законодател на Република България през 2012 г. Тогава вносителят на Volkswagen „Порше БГ“ очаквано бе единственият допуснат участник до търга за доставка на нови автомобили на парламента. Фирмата достави 75 автомобила на цена от 40 570.84 лв. без ДДС всеки.

Документи за участие бяха купили 20 компании, оферти подадоха само 3: „Порше БГ“, „Балкан стар рител“ (дистрибутор на „Мерцедес“) и „Еуратек“ („Шкода“). Още при прегледа на изискванията за автомобилите стана ясно, че те описват конкретен автомобил – Volkswagen Passat B7: задвижване 4х4 със система за разпределение на въртящия момент между предна и задна ос, старт-стоп система на двигателя, резервоар поне 70 литра и задни LED светлини. Само по критерия „задвижване 4х4 с разпределение на въртящия момент между предна и задна ос“ от надпреварата отпаднаха автоматично Toyota, Mazda, Peugeot, Renault, Citroen, KIA, Hyundai, Ford и Chevrolet. По изискване за резервоар с минимална вместимост 70 литра отпаднаха автомобилите на BMW, Audi, Skoda, Subaru и Volvo и Mercedes. Условието за LED осветление и старт-стоп система спря и Opel.