Обяснението е в целенасочената и последователна политика в подкрепа на местните производители, която изобщо не е от вчера и няма връзка с коронавируса – веднъж. И второ – в проповядваната от медиите съзнателност, вече възприета от голяма част от населението: купувайте това, което е докарано от съседното село и произходът му е гарантиран, а не другото, което е пристигнало със самолет и транспортирането му е довело до увеличение на вредните емисии.

Както сочат проучванията – повечето германци купуват регионалните продукти именно в супермаркетите, а не директно от производителите. Нещо повече – 84 процента биха искали асортиментът на тези продукти в магазините да е по-богат. Вече от години съществува тенденция, съгласно която привлекателността на местните храни расте все повече, а напоследък значимостта им изключително много се е увеличила. Това се отнася както за плодовете и зеленчуците, така и за млякото и млечните продукти, меда, брашното и най-вече месото: над половината от германците предпочитат да купуват месо от региона.

Когато се търсят предимствата на регионалните продукти, на първо място е по-високото доверие към местните производители. Освен това много от потребителите държат на насърчаването на местната икономика, благодарение на която съществуват и могат да се открият нови работни места. Значение има и обстоятелството, че местните продукти са пресни, сезонни и оптимално узрели, без да са престоявали продължително време в хладилник. Респективно са по-ароматни и имат по-интензивен вкус. Сред факторите важно място заема и транспортирането – щом не е увреждало климата. И още един детайл от проучванията – регионалността на продуктите още преди пет години е изместила атрибута „био“ в очите на клиентите в Германия. А в Австрия само 18 процента от потребителите търсят целенасочено био продукти, докато цели две трети предпочитат регионалните стоки (данните са от изследване на „Галъп“).

Супермаркетите и производителите на храни отдавна са наясно с тенденцията за по-голямо търсене на местните продукти и през последните години са разработили различни обозначения, изтъкващи регионалността на предлаганите стоки. Веригата EDEKA например още от 2010 година предлага продукти с етикета „Моята страна“ (Mein Land), обявявайки, че това е нейното „любовно обяснение“ към произведеното в региона и е гаранция, че стоките са пресни, качествени и вкусни. От веригата настояват, че регионалните продукти принадлежат към асортимента така, както доброто вино към една романтична вечеря. Затова и полагат целенасочени усилия за осигуряването на достатъчно разнообразие от този вид стоки.

„Никой не ме задължава да продавам местни продукти, решението си е мое“, казва шефът на един от супермаркетите EDEKA в Бон Себастиан Кипинг.

По неговите думи към пет процента от стоките в магазина са местни – предимно картофи, ябълки и салати. Признава, че цените на този вид продукти може и да са по-високи, но клиентите са се научили да ги ценят и затова са готови да платят повече.