Европа е обект на интензивна дезинформационна кампания от страна на Русия и на Китай, която цели да разедини ЕС и да подкопае доверието на гражданите му в него, твърди в доклад звеното за стратегическа комуникация на съюза.

"Изправени сме пред обединен враг", каза днес в Брюксел говорител на Европейската служба за външно действие, дипломатическата централа на ЕС.

Без да назовава държави, той каза, че звеното всекидневно документира и анализира стотици фалшиви новини за произхода, характера и въздействието на пандемията, както и за европейския отговор на нея, публикувани от множество "действащи лица".

Говорителят Петер Стано каза, че засега ЕС се придържа към подхода си да документира, публикува и оборва дезинформацията на сайта на звеното, т.е. да се ограничава до метода на т.нар. създаване на осведоменост (awareness raising). Той обаче потвърди, че са в ход дискусии за по-активен отговор на "възпиране" (deterrence) на дезинформационните кампании с реципрочни действия.

"Въпреки потенциално тежкото им въздействие върху общественото здравеопазване официални и подкрепяни от държавата източници от различни правителства, включително Русия и в по-малка степен Китай, продължават широко да използват конспиративни разкази и дезинформация както пред публиката в ЕС, така и в по-широкото му съседство", пише в доклада си звеното. 

Правителствените кампании, конспиративните теории и подвеждащата информация се разпространяват както чрез традиционни медии, така и през социалните мрежи. Неправителствената организация "Авааз" (Avaaz) е установила, че такова потенциално вредно за онлайн потребителите съдържание е било споделено 1,7 милиона пъти и е имало над 117 милиона гледания във фейсбук.

Като пример са дадени публикация на украински, която твърди, че млякото лекува COVID-19, и руски държавно спонсориран канал в ютюб с близо милион гледания и към 5000 коментара, където се твърди, че "пандемия никога не е имало". 

Докладът твърди, че се трупат свидетелства, че дезинформацията за коронавируса влияе и на публичната информирност, и на официалната кризисна комуникация. Ето някои от констатациите в тази посока:

  • една трета от гражданите на Обединеното кралство вярват, че водката може да се ползва като дезинфектант;
  • според съобщение на Би Би Си в една иранска провинция повече хора са умрели от пиене на индустриален спирт, отколкото от COVID-19 заради фалшивото твърдение, че спиртът ги пазел от вируса;
  • конспиративните теории, че телекомуникационните антени за 5G технологията улеснявали разпространението на COVID-19 led, са довели до вандалско разрушаване на оборудването и насилие над персонала на съоръженията на няколко места в Холандия, Белгия и Обединеното кралство;
  • увеличават се незаконните демонстрации в Берлин, участниците в които протестират срещу "ваксинационния тероризъм" и твърдят, че COVID-19 е “нищо повече от обикновен грип".
  • Италианската социологическа агенция SWG, делът на анкетираните, които смятат Китай за приятел на Италия, се е увеличил до 52 на сто през март от 10 на сто през януари, докато делът на имащите доверие в европейските институции е слязъл до 27 процента през март от 42 процента през миналия септември.

Целта на руската кампания е двойна - да подкопае европейския отговор на кризата и да всее объркване за произхода ѝ. Акцентът в китайската е да отклони обвиненията за началото на пандемията в Ухан и да представи Китай като успешно справила се държава и донор на международна здравна и друга помощ. Ето отново някои примери:

  • COVID-19 може да се лекува с традиционната медицина вместо с ваксини, но корпоративният контролиран интернет твърди друго (NewsFront);
  • След пандемията на оцелялото население ще бъде наложена глобална програма за ваксинация с токсини и променящи ДНК протеини (Journal of New Eastern Outlook);
  • Пандемията от коронавирус може да се използва за въвеждане на абсолютен социален контрол чрез ваксина (Strategic Culture Foundation);
  • Ваксините не лекуват; тяхното производство е част от дневния ред за Нов световен ред ("Южен фронт");
  • COVID-19 ще позволи пълен контрол над населението чрез принудителна ваксинация и чипове (NewsFront на испански).

Особено вредна и злонамерена категория дезинформация представляват твърденията за фалшиви лечения за COVID-19. Ето отново примери:

  • Честото миене на ръцете не ви предпазва от COVID-19 ("Спутник" и "Русия днес" на немски).
  • Не губим нищо, ако използваме хидроксихлорокин за лечение на COVID-19 без изследвания ("Русия днес" на английски).
  • Цинкът може да помогне да убиете коронавируса ("Русия днес" на арабски).
  • Западните медии в комбинация с големите фармацевтични компании пренебрегват успешното лечение на COVID-19 с витамин С в Китай ("Южен фронт").

Друга категория дезинформация се опитва да омаловажава пандемията и предполага, че това е измама, като например твърди, че смъртността е преувеличена. Тези съобщения често се фокусират върху опитите за подкопаване на доверието в институциите и правителствата и ги обвиняват, че използват пандемията като оправдание да упражняват ненужна власт и контрол върху своите граждани. Примери:

  • Пандемията на коронавирус е преувеличена, за да превърне страните във фашистки хигиенни диктатури ("Спутник", Германия).
  • Правителствата се борят с числата, за да преувеличат броя на смъртните случаи на коронавируса ("Един свят").
  • Кризата COVID-19 се произвежда от медии ("Южен фронт").
  • Данните за смъртността от коронавирус са незначителни ("Спутник", Чехия).
     

Китайските представители и държавните медии се опитват да ограничат всякакво споменаване на Ухан като място на произход на COVID-19 с нови вътрешни ограничения за публикуване на свързани с COVID-19 изследвания в Китай, пише в доклада. Някои контролирани от държавата канали в социалните медии продължават да разпространяват теорията, че епидемията в Ухан е предизвикана от американските военни.

Докладът твърди, че "има и значителни доказателства за тайни китайски операции в социалните медии". Като пример се дава мрежа в Twitter, участваща в кампания за координирано влияние, свързана с китайското правителство. Британският „Дейли телеграф“ е установил, че китайските държавни медии заобикалят правилата за политически реклами на интернет платформите и социалните мрежи и купуват реклама, която възхвалява управлението на кризата от Китай и атакува САЩ.

Според "Телеграф" рекламите са част от световна пропагандна кампания, координирана във фейсбук, инстаграм, туитър и в традиционните медии, която се опитва да изобрази Китай като световен лидер в борбата срещу COVID-19, да отклони обвиненията, че Китай е причинил кризата и я е влошил, прикривайки данните за нея.

Интернет платформата Formiche е открила координирана операция на ботове в туитър в Италия, която усилва съобщенията на китайското посолство и атакува ЕС. Хиляди туитове с про-китайски хаштагове, публикувани в двуседмичен период през март, са дошли от ботове.

Австралийският институт за стратегическа политика (ASPI) открива в свой анализ на дезинформацията за COVID-19 и коронавируса, че „елементи на китайските дипломатически и държавни медийни съобщения продължават да демонстрират тактики на дезинформация, по-познати на координираната и последователна руска държавно спонсорирана дезинформация". 

Звеното за стратегическа комуникация на ЕС е създадено през 2015 г., почти година след руската анексия на Украйна и конфликта в Донбас. То се състои от 16 души и има годишен бюджет от 3 милиона евро. Публикува два сайта - на английски и руски език. Финансирането само на руската дезинформация се изчислява в милиарди евро.