Article_top

Отборите от Формула 1 приеха пакет от мерки и промени, целящи да намалят разходите им и да ги подпомогнат в условията на пандемия и криза, информира Би Би Си.

Най-голямата реформа е въвеждането на бюджетен таван, еднакъв за всички тимове. Той не е продиктуван от COVID-19, а заложен за одобрение много по-рано, но инфекцията доведе до това лимитът на харчове да е значително по-нисък от предвиденото - с $30 млн.

През 2021 г. отборите ще имат право да изразходват максимум 145 милиона долара всеки. За 2022 г. стойността ще падне на 140 млн. и 135 млн. в периода 2023-2025 г.

Бюджетният таван има за цел както да намали разходите, така и да изравни силите, в него влизат и парите за научни изследвания и разработка. Идеята е на американските собственици на най-комерсиалната автомобилна надпревара. Тя е взета от колективните спортове отвъд океана, в които има таван на заплатите.

Пакетът промени още не е одобрен официално от Световната автомобилна федерация (ФИА), но това се очаква да се случи другата седмица и да премине абсолютно формално, след като отборите най-накрая стигнаха до съгласие. ФИА също е радетел на намаляване на разходите.

Бюджетният таван от $175 млн. беше одобрен през октомври миналата година, но големите загуби от кризата принудиха по-малките отбори да изискат снижаване. "Ферари" и "Ред Бул" се противопоставиха на по-ниска стойност от 150 млн., а "Макларън", например, настояваше за 100 млн.

В крайна сметка се стигна до компромис, най-трудно приет от "Ферари". Един от ембламатичните за Ф1 тимове дори заплашваше с изтегляне от надпреварата, ако таванът е под 150 млн. От Маранело казваха, че ще бъдат принудени да съкратят стотици служители. Италианците обаче са отстъпили значително от претенциите си.

Големите промени по автомобилите, най-вече по тяхната аеродинамика, са отложени за сезон 2022. И тук "Ферари" протестираше, тъй като в "скудерията" са на мнение, че колата им не е достатъчно добра, за да се състезава за първите места още два сезона.

Болидите от 2020 г. напрактика остават същите и за следващата, по време на която отборите ще работят по мащабните новости за 2022 г. Но процентът на промените ще зависи и от класирането, като всеки отбор ще може да ги извършва по коефициент спрямо подреждането си. Колкото по-назад си в класирането, толкова повече новости ще можеш да използваш за 2022 г. Още един американски спортен принцип - нещо като избора на новобранци от колежите в т. нар. "драфт".

Настоящият шампионат още не е започнал - още първите стартове през март бяха отложени заради коронавируса. Надеждите са за рестарт на 5 юли в Австрия, след което там да се проведе още едно състезание. Има сериозен проблем със страните, които въвеждат задължителна 14-дневна карантина за всички чужденци, влизащи на територията им. 

Сред тях е Великобритания, с която също се водят преговори за две надпревари през юли - след австрийските.

 

Отборите от Формула 1 приеха пакет от мерки и промени, целящи да намалят разходите им и да ги подпомогнат в условията на пандемия и криза, информира Би Би Си.

Най-голямата реформа е въвеждането на бюджетен таван, еднакъв за всички тимове. Той не е продиктуван от COVID-19, а заложен за одобрение много по-рано, но инфекцията доведе до това лимитът на харчове да е значително по-нисък от предвиденото - с $30 млн.

През 2021 г. отборите ще имат право да изразходват максимум 145 милиона долара всеки. За 2022 г. стойността ще падне на 140 млн. и 135 млн. в периода 2023-2025 г.

Бюджетният таван има за цел както да намали разходите, така и да изравни силите, в него влизат и парите за научни изследвания и разработка. Идеята е на американските собственици на най-комерсиалната автомобилна надпревара. Тя е взета от колективните спортове отвъд океана, в които има таван на заплатите.

Пакетът промени още не е одобрен официално от Световната автомобилна федерация (ФИА), но това се очаква да се случи другата седмица и да премине абсолютно формално, след като отборите най-накрая стигнаха до съгласие. ФИА също е радетел на намаляване на разходите.

Бюджетният таван от $175 млн. беше одобрен през октомври миналата година, но големите загуби от кризата принудиха по-малките отбори да изискат снижаване. "Ферари" и "Ред Бул" се противопоставиха на по-ниска стойност от 150 млн., а "Макларън", например, настояваше за 100 млн.

В крайна сметка се стигна до компромис, най-трудно приет от "Ферари". Един от ембламатичните за Ф1 тимове дори заплашваше с изтегляне от надпреварата, ако таванът е под 150 млн. От Маранело казваха, че ще бъдат принудени да съкратят стотици служители. Италианците обаче са отстъпили значително от претенциите си.

Големите промени по автомобилите, най-вече по тяхната аеродинамика, са отложени за сезон 2022. И тук "Ферари" протестираше, тъй като в "скудерията" са на мнение, че колата им не е достатъчно добра, за да се състезава за първите места още два сезона.

Болидите от 2020 г. напрактика остават същите и за следващата, по време на която отборите ще работят по мащабните новости за 2022 г. Но процентът на промените ще зависи и от класирането, като всеки отбор ще може да ги извършва по коефициент спрямо подреждането си. Колкото по-назад си в класирането, толкова повече новости ще можеш да използваш за 2022 г. Още един американски спортен принцип - нещо като избора на новобранци от колежите в т. нар. "драфт".

Настоящият шампионат още не е започнал - още първите стартове през март бяха отложени заради коронавируса. Надеждите са за рестарт на 5 юли в Австрия, след което там да се проведе още едно състезание. Има сериозен проблем със страните, които въвеждат задължителна 14-дневна карантина за всички чужденци, влизащи на територията им. 

Сред тях е Великобритания, с която също се водят преговори за две надпревари през юли - след австрийските.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Адекватни ли са мерките на правителството и щаба за справяне с пандемията?