Франция има амбицията най-малко половината (1 милион) от автомобилите, които произвежда годишно (2,2 -2,3 милиона), да бъдат електрически не по-късно от 2025 година. Държавата гарантира заем от 5 млрд. евро на "Рено", за да се включи в сдружение за разработка и производство на батерии за електромобили. Правителството се ангажира да изгради инфраструктура за зареждането им - 100 000 колонки в цялата страна.
Планът за възраждане на автомобилната индустрия на страната, който президентът Еманюел Макрон обяви тази вечер, е на обща стойност 8 милиарда евро.
България няма проект за мащабно и ориентирано към бъдещето индустриално възраждане. Тя има план за верига от държавни бензиностанции. Там, където другите правят инфраструктурата на бъдещето, ние разширяваме инфраструктурата на миналото.
Европа чертае план за икономическото си възстановяване след пандемията. Комисията няколко пъти каза, че то не може да бъде друго освен зелено. Тя каза, че поколения ще изплащат стотиците милиарди евро от европейския възстановителен фонд, които ще бъдет налети сега в икономиките. Затова те не бива да бъдат сипвани в остарели и замърсяващи технологии. Отсега е ясно, че климатичният отпечатък на проектите ще бъде критично важен при достъпа до финансиране от фонда.
Франция от днес се приспособява към тази реалност. България иска до остане при нафтата, бензина и при кюмюра. При "Лукойл", при "Газпром", при "Марица-изток". Не щем ний Зелена сделка. Скъпа ни е тя. А по-евтино ли е да плащаш на петролните и газовите империи, да зависиш от капризите им? По-евтини ли ще бъдат щетите от климатичните промени? Това не са български въпроси. Те не ни засягат. Твърде европейски са за нас. От ЕС ние искаме грантове (с "т"), а не акъл.
И не са само французите. Не е само либералът Макрон. Германия, от която уж все вземаме пример, преди две години обяви, че индустрията ѝ ще инвестира близо 60 милиарда евро в електрически автомобили и автономни превозни средства. Днес четем, че "Даймлер" възнамерява производството ѝ да бъде въглеродно неутрално след две години.
Като стана дума за руски енергийни компании - френската петролна фирма "Тотал" чрез поделението си "Сафт" участва в съдружие за производство на батерии за електромобили заедно с автомобилната група ПСА. Сега към тях иска да се присъедини и "Рено". "Тотал" ще помага да правят колѝ, които стесняват пазара ѝ? Не, просто се приспособява отрано към неизбежното бъдеще. Да сте чули нещо подобно от "Лукойл" или от "Роснефт"?
Какво би станало, ако средствата, предназначени за държавните бензиностанции, бъдат пренасочени към производство на електромобили в България? Или към изграждането на инфраструктура за тяхното зареждане? Или към субсидиране на цените на електрическите и хибридните колѝ, каквото планира Франция? Може ли България да направи тези неща? Може, след като десетилетия е имала подобни производства, включително на батерии, и разполага и с базата, и с кадрите. Въпросът е: Иска ли?
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни