Article_top

Комисията по бюджет и финанси към Народното събрание даде на първо четене зелена светлина за създаването на "Държавна петролна компания". Вчера това направи и водещата за проекта комисия по икономика, а онзи ден - тази по енергетика. Така първата обиколка от нужните четири за реализирането на мегапроекта вече е завършена. 

И днес, както и вчера и онзи ден, дебатите минаха много набързо, без никаква конкретика и при тоталната невъзможност на принципала на бъдещето дружество - Министерствот на икономиката, да обясни как и с какви пари ще се финансира компанията. Единственият, който продължава да дава отпор на идеята е Румен Гечев от БСП и то не защото по принцип е несъгласен с идеята, а защото не са представени никакви числа. 

Както Клуб Z вече писа - проектът предвижда новата компания да има статут на държавно предприятие, а не на търговско дружество по смисъла на закона. Тя ще получи контрол върху стратегическия резерв, ще може да изгражда нови данъчни складове и да изгражда собствени бензиностанции, чрез които да участва пряко като последен търговец на пазара. Тези си дейности тя ще прави чрез търговски дружества, които ще са дъщерни на голямата компания, а самите бензиностанции ще се финансират чрез банкови кредити, по думите на министър Емил Караниколов. 

"Къде са ви числата на вас? Моля ви, госпожо председател, не допускайте тука в бюджетна комисия есета, разкази - връщайте ги. Вие ние предлагате нещо, което звучи добре, ама ни стряскате. Колко пари ще струва? Колко склада ще има? Какъв пазарен дял? Бензиностанции - колко? Искате да ви подпишен празен чек. Бийте ни печата - пък ние после ще видим. Това си е чист пиар. Няма да гласувам есета, това първи курс да ми дойде студент с такова нещо - ще го върна. Няма числа - ставайте и си отивайте!", ядоса се той. 

Някакъв опит за обяснение даде зам.-министърът на икономиката Лилия Иванова, която от няколко дни опитва да оправдава инвестицията. Тя за пореден път разказа, че това, което се предлага е просто създаването на държавно дружество, в което на практика ще се апортират активи от сегашната Държавна Агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Тя обаче ще продължи да съществува. Тоест логиката на министерството е, че тук пари нямало да се дават, затова и няма числа. 

После обаче, и след анализ, вече създаденото дружество можело да създава търговски дружества, които да оперират с бензиностанции и данъчни складове. Тоест - министерството на икономиката иска да се гласува възможност за такава инвестиция, пък после вече създадената държавна компания ще решава по свое усмотрение. 

Румен Гечев имаше отговор и на това:

"Нека се уважаваме, аз имам напълно добри чувства към вас. Ама тия приказки никъде не ги разправяйте, препоръчвам ви го. Вие искате от нас да бием печата, после вие да си решавате. Ми ако това дружество няма да прави търговски операции, за какво го правим? Министъра на икономиката каза вече ще има такива бензиностанции, че даже и електрически колонки ще прави? Ние четеме вестници, моля ви се...Поне напишете някакво число - 681 напишете, годината на създаването на българската държавата, ама едно число да има"

Отговор не последва. Думата беше дадена на председателя на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев, който коментира вменяването на задължението на частните складодържатели да дават достъп до своите бази на други търговци. Според него обаче текстовете трябва да се прецизират и да се уточни точно за какво количество става дума, какво точно е складов капацитет и кой ще носи отговорност за търговец, който е бил допуснат, но смеси некачественото си гориво с такова, което е с високо качество. 

"Иначе става следното - идва търговец, предлагат му се едни пазарни условия. Той не ги харесва и звъни на Агенция "Митници", че не е допуснат. Идват те и налагат глоба. Един, втори, трети път - и взимат лиценза на складодържателя".

Иначе, както многократно вече са казвали, от Асоциацията нямат против създаването на държавното дружество. 

Така проектът вече може спокойно да влезе за първо обсъждане в залата на Народното събрание. 

Припомняме, че идеята за държавен петролен мастодонт беше изненадващо представена от Министерството на финансите. Основната идея е новата компания да контролира държавния резерв, да създаде данъчни складове и направи собствени бензиностанции. Така щяла да се гарантира конкуренцията и да се свалят цените, защото "Държавна петролна компания" ще продава през минимални маржове. Говори се за около 100 бензиностанции, които според различни изчисления ще струват между 200 и 500 милиона лева. Самите те пък щели да се строят с банкови заеми. 

Компанията няма да може да фалира, тоест дори да е на загуба ще бъде спасявана с бюджетни средства. Ще бъде вкарана и в забранителният списък за приватизация. Това обаче няма да важи за нейните търговски дружества, които ще оперират бензинсотанциите. 

Държавната петролна компания" ще получава имущество от държавата - публична и частна държавна собственост - по решение на правителството. Основните предмети на дейност ще се финансират чрез: 

  • приходи от дейността;
  • трансфери от държавния бюджет;
  • други постъпления, определени с нормативен акт.

Предприятието ще е с принципал министъра на икономиката. Той ще назначава и управителния съвет. Цялостото й структуриране трябва да е факт 6 месеца след приемането на закона. Ако това стане бързо - то срокът ще е някъде в края на годината.

 

Комисията по бюджет и финанси към Народното събрание даде на първо четене зелена светлина за създаването на "Държавна петролна компания". Вчера това направи и водещата за проекта комисия по икономика, а онзи ден - тази по енергетика. Така първата обиколка от нужните четири за реализирането на мегапроекта вече е завършена. 

И днес, както и вчера и онзи ден, дебатите минаха много набързо, без никаква конкретика и при тоталната невъзможност на принципала на бъдещето дружество - Министерствот на икономиката, да обясни как и с какви пари ще се финансира компанията. Единственият, който продължава да дава отпор на идеята е Румен Гечев от БСП и то не защото по принцип е несъгласен с идеята, а защото не са представени никакви числа. 

Както Клуб Z вече писа - проектът предвижда новата компания да има статут на държавно предприятие, а не на търговско дружество по смисъла на закона. Тя ще получи контрол върху стратегическия резерв, ще може да изгражда нови данъчни складове и да изгражда собствени бензиностанции, чрез които да участва пряко като последен търговец на пазара. Тези си дейности тя ще прави чрез търговски дружества, които ще са дъщерни на голямата компания, а самите бензиностанции ще се финансират чрез банкови кредити, по думите на министър Емил Караниколов. 

"Къде са ви числата на вас? Моля ви, госпожо председател, не допускайте тука в бюджетна комисия есета, разкази - връщайте ги. Вие ние предлагате нещо, което звучи добре, ама ни стряскате. Колко пари ще струва? Колко склада ще има? Какъв пазарен дял? Бензиностанции - колко? Искате да ви подпишен празен чек. Бийте ни печата - пък ние после ще видим. Това си е чист пиар. Няма да гласувам есета, това първи курс да ми дойде студент с такова нещо - ще го върна. Няма числа - ставайте и си отивайте!", ядоса се той. 

Някакъв опит за обяснение даде зам.-министърът на икономиката Лилия Иванова, която от няколко дни опитва да оправдава инвестицията. Тя за пореден път разказа, че това, което се предлага е просто създаването на държавно дружество, в което на практика ще се апортират активи от сегашната Държавна Агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Тя обаче ще продължи да съществува. Тоест логиката на министерството е, че тук пари нямало да се дават, затова и няма числа. 

После обаче, и след анализ, вече създаденото дружество можело да създава търговски дружества, които да оперират с бензиностанции и данъчни складове. Тоест - министерството на икономиката иска да се гласува възможност за такава инвестиция, пък после вече създадената държавна компания ще решава по свое усмотрение. 

Румен Гечев имаше отговор и на това:

"Нека се уважаваме, аз имам напълно добри чувства към вас. Ама тия приказки никъде не ги разправяйте, препоръчвам ви го. Вие искате от нас да бием печата, после вие да си решавате. Ми ако това дружество няма да прави търговски операции, за какво го правим? Министъра на икономиката каза вече ще има такива бензиностанции, че даже и електрически колонки ще прави? Ние четеме вестници, моля ви се...Поне напишете някакво число - 681 напишете, годината на създаването на българската държавата, ама едно число да има"

Отговор не последва. Думата беше дадена на председателя на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев, който коментира вменяването на задължението на частните складодържатели да дават достъп до своите бази на други търговци. Според него обаче текстовете трябва да се прецизират и да се уточни точно за какво количество става дума, какво точно е складов капацитет и кой ще носи отговорност за търговец, който е бил допуснат, но смеси некачественото си гориво с такова, което е с високо качество. 

"Иначе става следното - идва търговец, предлагат му се едни пазарни условия. Той не ги харесва и звъни на Агенция "Митници", че не е допуснат. Идват те и налагат глоба. Един, втори, трети път - и взимат лиценза на складодържателя".

Иначе, както многократно вече са казвали, от Асоциацията нямат против създаването на държавното дружество. 

Така проектът вече може спокойно да влезе за първо обсъждане в залата на Народното събрание. 

Припомняме, че идеята за държавен петролен мастодонт беше изненадващо представена от Министерството на финансите. Основната идея е новата компания да контролира държавния резерв, да създаде данъчни складове и направи собствени бензиностанции. Така щяла да се гарантира конкуренцията и да се свалят цените, защото "Държавна петролна компания" ще продава през минимални маржове. Говори се за около 100 бензиностанции, които според различни изчисления ще струват между 200 и 500 милиона лева. Самите те пък щели да се строят с банкови заеми. 

Компанията няма да може да фалира, тоест дори да е на загуба ще бъде спасявана с бюджетни средства. Ще бъде вкарана и в забранителният списък за приватизация. Това обаче няма да важи за нейните търговски дружества, които ще оперират бензинсотанциите. 

Държавната петролна компания" ще получава имущество от държавата - публична и частна държавна собственост - по решение на правителството. Основните предмети на дейност ще се финансират чрез: 

  • приходи от дейността;
  • трансфери от държавния бюджет;
  • други постъпления, определени с нормативен акт.

Предприятието ще е с принципал министъра на икономиката. Той ще назначава и управителния съвет. Цялостото й структуриране трябва да е факт 6 месеца след приемането на закона. Ако това стане бързо - то срокът ще е някъде в края на годината.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Къде ще почивате през лятото?