Article_top

При почти пълно одобрение - със 143 гласа "за", трима "въздържал се" и само един "против", Народното събрание днес прие на първо четене идеята за създаването на "Държавна петролна компания", която да управлява държавния резерв, да изгради собствени данъчни складове и която да има възможност да оперира собствени бензиностанции. Дебатът, по примера на трите комисии, които преди това го гледаха, мина спокойно и без особени възражения от никого в залата. Общото съгласие е ясно - "повече държава в този сектор е добре". 

Днес в залата бяха малко депутати, имаше няколко изказвания, присъстваше и министърът на икономиката Емил Караниколов, който опита да защити проекта. И днес, както и досега, не бяха представени никакви числа, никакви разчети, никакви анализи и дейността на евентуалните търговски дружества, които компанията ще създава, за да оперират бензиностанциите, продължава да бъде пълна енигма. 

Както Клуб Z вече писа - проектът предвижда новата компания да има статут на държавно предприятие, а не на търговско дружество по смисъла на закона. Тя ще получи контрол върху стратегическия резерв, ще може да изгражда нови данъчни складове и да изгражда собствени бензиностанции, чрез които да участва пряко като последен търговец на пазара. Тези си дейности тя ще прави чрез търговски дружества, които ще са дъщерни на голямата компания, а самите бензиностанции ще се финансират чрез банкови кредити, по думите на Караниколов.

Днес същият министър за пореден път обясни, че голямата идея на проекта е да се създадат данъчни складове и да се управлява резервът, а не толкова дали и колко ще бъдат държавните бензиностанции. Според него именно осигуряването на по-широк достъп до данъчни складове ще повиши конкуренцията, защото много повече играчи ще имат възможност да излязат на пазара.

Припомняме, че от години е ясно, че данъчните складове в България са практически монопол на "Лукойл", но въпреки това властта никога не е предприемала действия. Повечето експерти наистина казват, че идеята за повече данъчни складове и лесен достъп до тях е добра, но е неясно защо е нужно държавата да влиза в бизнеса, а не задължи складодържателите да измислят правила, по които да допускат различни търговци от една страна, и от друга - да позволят на всички да ползват данъчни складове в Румъния и Гърция. 

Самите бензиностанции обаче нямало да свалят цените. Твърдение, което се наложи в обществото като основен мотив за създаването им. 

"Нямам как сега да имаме анализ за бензиностанциите. Недопустимо е да правим типови проекти, разчети, анализи докато нямазакон, няма правна норма. Като говорим за тях, тези обекти, ако станат 101 или повече - предварително се извинявам, че те ще свалят цените по някакъв начин, е нонсенс. Те ще показват как се формира цената. Ще имаме ясен показател", обясни Караниколов. 

От думите му излиза, че държавните бензиностанции всъщност няма да имат някакво качествено влияние на пазара, освен да могат хората да си правят изводи за това колко големи надценки слагат другите от бранша.

Отново беше повторено, че много се залага на зарядните станции за електрически автомобили, които щели да привлекат много нови инвеститори. 

Липсата на разчети пък щяла да се промени след четири месеца, когато икономическата комисия към НС задължи Караниколов да представи поне някакви числа.

Единственият глас против дойде от Румен Гечев, чиято група иначе подкрепи идеята. Той продължи своите аргументи - иска точни числа. 

"Присъединявам се към всички добрини от дъжавното управление в сектора, който очевидно е картелизиран, но аз гласувах против. Защото няма нито едно число. Подписахте един празен чек! Приятен ден."

Малко преди това пък Емил Караниколов се опита да защити Комисията за защита на конкуренцията, която от години не открива проблем на този пазар и която всъщност отговаря за неговата регулация. 

"Първо КЗК се избира от Народното събрание и вие всички имате представители там. Тя извършва секторни анализи и ние трябва да ги четем. Те помогнаха, за да разработим закона за горивата (б.р. - който влезе след много отлагания и беше откровено наричан лобистки, но накрая, заради настиска, беше променен).

Тя посочи и проблема с данъчните складове. Тя си работи. Друг е въпросът как се доказва картел и какви възнграждения взимат експертите в комисията, за да се борят с него."

 

При почти пълно одобрение - със 143 гласа "за", трима "въздържал се" и само един "против", Народното събрание днес прие на първо четене идеята за създаването на "Държавна петролна компания", която да управлява държавния резерв, да изгради собствени данъчни складове и която да има възможност да оперира собствени бензиностанции. Дебатът, по примера на трите комисии, които преди това го гледаха, мина спокойно и без особени възражения от никого в залата. Общото съгласие е ясно - "повече държава в този сектор е добре". 

Днес в залата бяха малко депутати, имаше няколко изказвания, присъстваше и министърът на икономиката Емил Караниколов, който опита да защити проекта. И днес, както и досега, не бяха представени никакви числа, никакви разчети, никакви анализи и дейността на евентуалните търговски дружества, които компанията ще създава, за да оперират бензиностанциите, продължава да бъде пълна енигма. 

Както Клуб Z вече писа - проектът предвижда новата компания да има статут на държавно предприятие, а не на търговско дружество по смисъла на закона. Тя ще получи контрол върху стратегическия резерв, ще може да изгражда нови данъчни складове и да изгражда собствени бензиностанции, чрез които да участва пряко като последен търговец на пазара. Тези си дейности тя ще прави чрез търговски дружества, които ще са дъщерни на голямата компания, а самите бензиностанции ще се финансират чрез банкови кредити, по думите на Караниколов.

Днес същият министър за пореден път обясни, че голямата идея на проекта е да се създадат данъчни складове и да се управлява резервът, а не толкова дали и колко ще бъдат държавните бензиностанции. Според него именно осигуряването на по-широк достъп до данъчни складове ще повиши конкуренцията, защото много повече играчи ще имат възможност да излязат на пазара.

Припомняме, че от години е ясно, че данъчните складове в България са практически монопол на "Лукойл", но въпреки това властта никога не е предприемала действия. Повечето експерти наистина казват, че идеята за повече данъчни складове и лесен достъп до тях е добра, но е неясно защо е нужно държавата да влиза в бизнеса, а не задължи складодържателите да измислят правила, по които да допускат различни търговци от една страна, и от друга - да позволят на всички да ползват данъчни складове в Румъния и Гърция. 

Самите бензиностанции обаче нямало да свалят цените. Твърдение, което се наложи в обществото като основен мотив за създаването им. 

"Нямам как сега да имаме анализ за бензиностанциите. Недопустимо е да правим типови проекти, разчети, анализи докато нямазакон, няма правна норма. Като говорим за тях, тези обекти, ако станат 101 или повече - предварително се извинявам, че те ще свалят цените по някакъв начин, е нонсенс. Те ще показват как се формира цената. Ще имаме ясен показател", обясни Караниколов. 

От думите му излиза, че държавните бензиностанции всъщност няма да имат някакво качествено влияние на пазара, освен да могат хората да си правят изводи за това колко големи надценки слагат другите от бранша.

Отново беше повторено, че много се залага на зарядните станции за електрически автомобили, които щели да привлекат много нови инвеститори. 

Липсата на разчети пък щяла да се промени след четири месеца, когато икономическата комисия към НС задължи Караниколов да представи поне някакви числа.

Единственият глас против дойде от Румен Гечев, чиято група иначе подкрепи идеята. Той продължи своите аргументи - иска точни числа. 

"Присъединявам се към всички добрини от дъжавното управление в сектора, който очевидно е картелизиран, но аз гласувах против. Защото няма нито едно число. Подписахте един празен чек! Приятен ден."

Малко преди това пък Емил Караниколов се опита да защити Комисията за защита на конкуренцията, която от години не открива проблем на този пазар и която всъщност отговаря за неговата регулация. 

"Първо КЗК се избира от Народното събрание и вие всички имате представители там. Тя извършва секторни анализи и ние трябва да ги четем. Те помогнаха, за да разработим закона за горивата (б.р. - който влезе след много отлагания и беше откровено наричан лобистки, но накрая, заради настиска, беше променен).

Тя посочи и проблема с данъчните складове. Тя си работи. Друг е въпросът как се доказва картел и какви възнграждения взимат експертите в комисията, за да се борят с него."

Коментари

Васил ...'s picture
Васил ...
vatan06

При цялото ми неуважение

При цялото ми неуважение
към Гечев, в случая той е прав.
Само един глупак може да започне да строи курник без да направи сметка колко кокошки ще има, колко пари ще хвърли и т.н.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Къде ще почивате през лятото?