Корозирала, на видими дупки, произведена през 1995-1997 г. - такава е мантинелата в участъка на магистрала "Тракия" (около 160-и км), където ТИР помете няколко коли и 5-има загинаха.

Това стана ясно от репортажи по няколко телевизии тази сутрин след ужасяващата катастрофа, за която и Клуб Z писа.

Експертът Диана Русинова на място каза пред бТВ, че това са еластичните прегради, произведени през годините 1995-1996-1997 г. В цялата страна състоянието им било сходно.

Съвсем отделен въпрос е дали и най-новата мантинела, разделяща двете платна, би могла да спре ТИР-а в такава ситуация.

"Шофьорът на тира е бил без колан - за да го търсят часове след това", възмути се пред медията пък Богдан Милчев - бивш шеф на КАТ, а сега на неправителствения Институт за пътна безопасност.

Той заговори за нещо друго важно:

"Това усещане на транзитно преминаващите - че няма да бъдат санкционирани у нас, че могат да не почиват, че могат да карат без колан - заяви Богдан Милчев, ясно какво имайки предвид. - Да, тази мантинела е гнила, но тази мантинела нямаше да спаси животите на никого", каза още той.

АПИ: Мантинелата не е причина за катастрофата

Представител на АПИ в студиото на бТВ каза, че - за съжаление - гаранционният срок на пътя е изтекъл още през 2007 г. и те няма как да търсят договорни неустойки. 

"Нека обаче да не се правят внушения, че по-високият клас ограда там в случая би довел до различни щети", уточни Иван Досев, член на УС на АПИ.

"Мантинелата не е причина за катастрофата." Това подчерта тази сутрин и шефът на пътната агенция Георги Терзийски.

Затова пък - типично по нашенски - от тази сутрин започна цялостна инспекция на участъка. От днес се поставя нова двойно подсилена преграда.

В огледа се включиха представители на АПИ, Държавната агенция за безопасност на движението, както и експерти в бранша. Целта била да се предприемат конкретни мерки, с които инфраструктурата да се подобри.

"Мантилета на участъка е била стара и за подмяна, но това не е причината за инцидента", каза по време на огледа на участъка Иван Досев.

"В конкретния случай ръчната мантинела няма никаква вина за настъпването на пътно-транспортно произшествие. В момента тече следствие. Нека да изчакаме да излязат официалните данни на следствието, които да кажат какви са причините", добави той.

Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики пътната маркировка все още е годна, въпреки, че е към края на експлоатационния си период. Нейното мнение е, че причина за произшествието е грешка на водача, след което и инфраструктурата е допринесла за фаталния край. 

 

В "Пирогов" се борят за живота на 3-годишно дете

И днес лекарите в детската реанимация на "Пирогов" продължават битката за живота на малкото дете, ранено в катастрофата на "Тракия", предаде БНТ.

То е превозено в столицата вчера.

"За детето е по-добре да е тук, нашата клиника е детска. Състоянието му все още е тежко. Има тежка черепно-мозъчна травма. Неврохирурзите го наблюдават", обяви пред държавната телевизия доц. Румяна Андонова, началник на клиниката по Детска реанимация.

По думите ѝ основните наранявания на детето са по главата, счупени са много кости на черепа, има и мозъчни кръвоизливи.

"Направен му е скенер. В момента продължава лечението на мозъчния му оток. Детето е интубирано и седирано, има спонтанно дишане, но е далеч от оптимистичната прогноза", допълни тя.